خبرهای مرتبط

جمع

حامد کرزی: د نجونو پر مخ دې د ښوونځيو او پوهنتونونو دروازې پرانيستل شي

د افغانستان پخواني ولسمشر حامد کرزي د نوي ښوونيز...

حملۀ افراد ناشناس بر شماری از دانشجویان مسلمان حین نماز تروایح در هند

رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که گروهی از افراد ناشناس...

پاکستان: طالبان پاکستانی از طریق نماینده‌گان افغان از هند پول می‌گیرند

نمایندۀ ویژۀ پاکستان در امور افغانستان می‌گوید اسلام‌آباد شواهدی...

ترمپ شکستش در انتخابات امریکا را پایان دموکراسی در این کشور خواند

دونالد ترمپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات امریکا گفته...

انتخاب سخت افغان‌ها؛ تهیۀ سوخت زمستان یا غذا

رئیس بخش عملیاتی صلیب سرخ با اشاره به بحران انسانی وخیم در افغانستان گفت: خانواده‌ها در این کشور با انتخاب غیرممکن بین تهیه سوخت برای گرم نگه‌داشتن خود و یا تهیه غذا مواجه هستند.

در 33 شفاخانه تحت حمایت کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ در سراسر افغانستان، موارد سوء تغذیه کودکان در سال 2022 نسبت به سال 2021 افزایش 90 درصدی داشته و از 33 هزار مورد به بیش از 63 هزار مورد افزایش یافته است.

در عین حال، در یک شفاخانۀ کودکان تحت حمایت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در کابل، تعداد کودکان زیر 5 سال که به دلیل سینه و بغل تحت درمان قرار می‌گیرند، در سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 55 درصد افزایش یافته است.

عبدالقیوم عظیمی، داکتر هماهنگ کنندۀ برنامۀ صلیب سرخ در شفاخانۀ «ایندیرا گاندی» دربارۀ افزایش موارد ابتلا به سینه و بغل در کودکان گفت: سطح فقر در افغانستان نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است و اکثر مردم نمی‌توانند موادی را برای گرم نگه داشتن خانه و فرزندان خود خریداری کنند. آن‌ها همچنین نمی‌توانند به‌طور مناسب به کودکان خود غذا بدهند، بنابراین موارد سینه و بغل در حال افزایش است و تعداد موارد سوء تغذیه مرتبط با سینه و بغل نیز افزایش خواهد یافت.

مارتین شویپ، رئیس بخش عملیاتی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز دراین‌باره گفت: خانواده‌های افغان با یک انتخاب غیر ممکن روبرو هستند: تهیه غذا یا خرید مواد سوختی برای گرما. آنها واقعاً نمی‌توانند برای هیچکدام از این‌ها هزینه کنند و این موضوع سبب افزایش وحشتناک موارد سوء تغذیه و سینه و بغل می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم بسیج کشورها و سازمان‌ها برای رسیدگی به بحران انسانی در افغانستان تصریح کرد: سازمان‌های امدادی نمی‌توانند به همه نیازها پاسخ دهند. به همین دلیل است که ما از دولت‌ها و آژانس‌های توسعه‌ای می خواهیم که به افغانستان بازگردند و به حمایت از میلیون‌ها نفر در اینجا ادامه دهند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق