خبرهای مرتبط

جمع

حامد کرزی: د نجونو پر مخ دې د ښوونځيو او پوهنتونونو دروازې پرانيستل شي

د افغانستان پخواني ولسمشر حامد کرزي د نوي ښوونيز...

حملۀ افراد ناشناس بر شماری از دانشجویان مسلمان حین نماز تروایح در هند

رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که گروهی از افراد ناشناس...

پاکستان: طالبان پاکستانی از طریق نماینده‌گان افغان از هند پول می‌گیرند

نمایندۀ ویژۀ پاکستان در امور افغانستان می‌گوید اسلام‌آباد شواهدی...

ترمپ شکستش در انتخابات امریکا را پایان دموکراسی در این کشور خواند

دونالد ترمپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات امریکا گفته...

برخی فعالان حقوق زنان افغان: حق بلند کردن صدای دادخواهی از ما گرفته شده ‌است

در حالی‌که کمپاین ۱۶ روزۀ جلوگیری از خشونت علیه زنان و اعتراضات مربوط به آن در شماری از کشورهای جهان در حمایت از زنان افغان جریان دارد، فعالان حقوق زنان در افغانستان می‌گویند که حق بلند کردن صدای دادخواهی از آنان گرفته شده و روز به روز ضعیف‌تر می‌شود.

این کمپاین برای جلوگیری از خشونت علیه زنان به تاریخ ۲۵ نومبر آغاز شده‌است.

آنان پس از به قدرت رسیدن طالبان چندین بار به خیابان‌ها آمدند و برای حق تحصیل، کار و برابری دختران و زنان صدا بلند کردند، اما اکنون تحت فشار هستند که به‌گفتۀ خودشان، حتی اجازۀ برآمدن از خانه هم از آن‌ها گرفته شده‌است.

یکی از فعالان حقوق زنان که به دلیل مسائل امنیتی نخواست نامش در این گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت: «از زمانی‌که طالبان شروع به دستگیری زنان معترض و زندانی کردن آن‌ها کرده‌است، هیچ زن دیگری حاضر نشده که از خانۀ خود بیرون شود و دادخواهی کند فقط در صفحه‌های مجازی صدای خود را بلند کرده‌اند و دیگر کسی جرأت این را ندارد که از خانۀ خود بیرون شود و اکثراً فامیل‌های ما اجازه نمی‌دهند که ما از خانه بیرون شویم و دادخواهی کنیم.»

یکی دیگر از فعالان حقوق زنان که او نیز به دلیل همین مشکل نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود نیز می‌گوید، طالبان دختران و زنانی را که خواهان حقوق زنان هستند مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

او می‌افزاید: «شرایط افغانستان طوری شده که نمی‌توانیم با صدای بلند حقوق خود را بخواهیم. هر کس که صدا بلند کرده و فریاد بلند کرده سرکوب شده‌ است. شما شاهد هستید که زنان معترض مانند خانم یعقوبی و دیگر زنانی‌که صدای‌شان را بلند کردند، حکومت فعلی آن‌ها را گرفت و هنوز هم زندانی هستند و معلوم نیست کجا هستند.»

پس از به قدرت رسیدن طالبان، آن‌ها بارها دختران و زنان معترض را که خواستار تحصیل، کار و برابری بودند، بازداشت کردند.

از جمله ظریفه یعقوبی، خواهرش و عالیه عزیزی هنوز در بازداشت طالبان به سر می‌برند، اما تمنا زریاب پریانی، پروانه ابراهیم‌خیل، نیلوفر یازان و نزدیک به ۲۰ دختر و زن دیگر با گرفتن ضمانت از سوی طالبان آزاد شدند.

منبع: رادیو آزادی

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق