خبرهای مرتبط

جمع

واکنش بزرگ‌ترین کشور مسلمان‌نشین جهان در رابطه با عدم اجازۀ دختران از رفتن به دانشگاه در افغانستان

اندونیزیا، بزرگترین کشور مسلمان‌نشین جهان، با تصمیم حکومت حاکمه در افغانستان در مورد بستن دانشگاه‌ها به روی دختران در افغانستان ابراز تاثر کرده و از حاکمان فعلی در افغانستان خواسته تا این تصمیم شانرا تغییر دهند.

جاگارتا پُست و چند رسانۀ دیگر اندونیزیا به روز جمعه (۲۳ دسمبر) گزارش دادند که وزارت خارجۀ این کشور در صفحۀ رسمی تویترش گفته است، از این تصمیم امارت اسلامی خیلی نگرانی دارد.

در ادامه اعلامیه آمده که آموزش حق بنیادی تمامی مردان و زنان در جهان است.

وزارت خارجه اندونیزیا از امارت اسلامی خواسته تا برای زنان بدون تاخیر اجازه آموزش دهند.

در ادامۀ این هم گفته شده که به باور اندونیزیا، برای داشتن افغانستان باثبات، صلح آمیز و مرفه در آینده، سهم و مشارکت زنان در تمامی عرصه ها خیلی مهم است.

اندونیزیا یگانه کشور مسلمان‌نشین نیست که بر تصمیم اخیر حکومت حاکمه در افغانستان روی محدود کردن دانشجویان دختر از آموزش انتقاد کرده، بلکه پیش از این، عربستان سعودی، قطر، ترکیه، امارات متحدۀ عربی و پاکستان از این اقدام ابراز تاسف کرده و خواهان بازگشایی پوهنتون‌ها به روی دختران شده بودند.

از جانب دیگر، رئیس مرکز معتبر علوم اسلامی الازهر در قاهره پایتخت مصر، از امارت اسلامی به خاطر این تصمیم انتقاد کرده است.

داکتر احمد الطیب شیخ ازهر در بیانیۀ که به روز جمعه در تویتر رسمی این پوهنتون نشر شد، گفته: «اقدام اخیر طالبان مغایر با شریعت اسلامی است و با آن خواست شریعت در مخالفت قرار دارد که در آن از مرد و زن خواسته شده تا از گهواره تا گور، برای کسب علم و دانش تلاش کنند.»

این در حالی است که وزارت تحصیلات عالی امارت اسلامی به تازه‌گی اعلام کرده است که تا امر ثانی دختران اجازۀ رفتن به دانشگاه‌ها را ندارند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق