خبرهای مرتبط

جمع

وزیر تحصیلات عالی ا.ا: هدف ما پیشرفت و تمدن نیست

سرپرست وزارت تحصیلات عالی امارت اسلامی بار دیگر اظهاراتی را مطرح کرده که با واکنش گسترده‌ای روبه‌رو شده است.

به گزارش رادیو آزادی، در ویدیوی جدیدی که روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، ندا محمد ندیم می‌گوید که آنان خواهان تمدن و توسعه نیستند.

وی در بخشی از سخنرانی خود که در میان جمعی از هواداران امارت اسلامی ابراز کرد، گفت: «اگر هدف اصلی امارات اسلامی پیشرفت و تمدن مردم بود، پس از ابتدا هم به جنگ ضرورت نبود، اسامه را هم تسلیم می‌کرد و زنان را هم همانطور که حالا می‌خواهند آزاد می گذاشت.»

او در این ویدیو در خصوص منع تحصیل زنان و محدودیت‌های اعمال شده بر آن‌ها می‌گوید، اگرسلاح هسته‌یی هم بر آن‌ها استفاده شود این محدودیت‌ها برداشته نمی‌شوند.

ندا محمد ندیم همچنین اعتراف می‌کند که اسامه بن‌لادن، رهبرسابق شبکۀ القاعده در اولین دور حکومت آنان که ایالات متحده خواهان استرداد شود، در افغانستان و با آن‌ها بود.

ندا محمد ندیم درحالی از حضور اسامه بن‌لادن، رهبر سابق شبکۀ القاعده در افغانستان سخن می‌زند که ایمن‌الظواهری، یکی دیگر از رهبران شبکۀ القاعده در ۲۱ جولای سال جاری میلادی در یک حملۀ هواپیمای بدون سرنشین امریکا در کابل تحت حاکمیت طالبان کشته شد.

اظهارات سرپرست وزارت تحصیلات عالی بار دیگر واکنش‌های شمار زیادی از کاربران رسانه‌های اجتماعی و کارشناسان سیاسی را در پی داشته است.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با نشر این ویدیو نوشته‌اند: «طالبان خود اعتراف می‌کنند که خواهان توسعه و تمدن افغان‌ها نیستند.»

عصمت قانع، تحلیلگر افغان می‌گوید: «وزیرتحصیلات عالی متاسفانه نه سواد دینی و نه سواد افغانی دارد و نه ضرورت‌های جامعه افغانی و نه از ضرورت‌های کشور چیزی می‌داند، کسی هست که در کویته تولد و زنده‌گی کرده است. یک امتیازی که دارد، معتمد ملا هبت‌الله است، بخاطر تقرری‌اش در این پست مصلحت شده است.»

عزیز معارج، دیپلومات پیشین افغان اظهارات ندا محمد ندیم را پروژه‌یی و استخباراتی می‌خواند.

«ندیم خود صلاحیت ندارد به اوهدایت داده شده و او وظیفه دارد، این یک برنامه از سوی جهان است که بیاید و برای تغییر نظام در افغانستان اقدام کند، آن‌ها تغییر نظام با طالبان را در توافقنامۀ دوحه پذیرفته بودند، بخاطر جنگ اوکراین تاخیر به میان آمد، بناءً برای آن شرایط ذهنی وعینی را مساعد می‌سازد و می‌خواهند که با ملت فاصله ایجاد شود، آن‌ها شرایط را برای ماده چهل و یکم فصل پنجم شورای امنیت زمینۀ تصمیم‌گیری را فراهم می‌سازند که جهانیان در مورد آن فیصله کنند و نظام تغییر کند و یک اداره موقت به میان بیاید.»

ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی امارت اسلامی چندی پیش هم آموزش دختران را فرهنگ غربی خوانده و گفته بود که این فرهنگ در زمان امان‌الله خان و محمد ظاهرشاه، پادشاه پیشین افغانستان به این کشور آورده شده است.

این در حالی ایت که آقای ندیم چند روز پیش از آدرس وزارت تحصیلات عالی، تحصیلات عالی دختران را تا امر بعدی ممنوع کرد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق