خبرهای مرتبط

جمع

گروه داعش مسئولیت حمله در مسجدی در هرات را بر عهده گرفت

گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به مسجد امام...

کمک 92 تُنی سیو د چیلدرن برای معالجۀ کودکان افغان

سازمان نجات کودکان (Save the Children) اعلام کرده که...

چالش‌های حقوق بشری در افغانستان؛ محور بحث شوارای عالی حقوق بشر ملل متحد

شورای عالی حقوق ‌بشر ملل متحد روز دوشنبه وضعیت...

رئیس یک موسسۀ خیریه: ممنوعیت کار زنان در افغانستان می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام شود

موسسۀ خیریۀ کاریتاس انترنشنل می‌گوید که اگر کمک‌ها به دلیل ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی کاهش یابند، می‌تواند به قیمت جان شمار زیادی از مردم تمام شوند.

به گزارش دویچه‌وله، طبق معلومات اولیور مولر، رئیس موسسۀ خیریۀ کاریتاس انترنشنل، ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های امدادی در افغانستان می‌تواند منجر به جان باختن نیازمندان شود.

او گفته است: «در حال حاضر یک فاجعه انسانی در افغانستان جریان دارد، در صورتی که کمک‌ها به دلیل این ممنوعیت کاهش یابد، می‌تواند منجر به مرگ شمار زیادی از مردم شود.»

 بر اساس معلومات سازمان ملل متحد، حدود دو سوم مردم افغانستان یعنی بیش از ۲۸ میلیون نفر برای زنده ماندن به کمک‌ها وابسته‌اند.

مولر گفته است که البته این حمایت نمی‌تواند تحت شرایط کنونی تضمین شود.

به گفتۀ او «بدون زنان نمی‌توانیم به شمار زیادی از نیازمندان، زنان و کودکان دسترسی پیدا کنیم.» علاوه بر این امکان بررسی وجود ندارد که آیا کمک‌های به جاهای مورد نیاز می‌رسد.

مولر افزوده است: «اگر نتوانیم کارهای خود را کنترول و بررسی کنیم، به حد و مرز نهایی خود می‌رسیم.» او توضیح داده است که چنین وضعیتی برای سازمان‌های امدادی یک مخمصه ایجاد می‌کند، «چرا که ما در واقع می‌خواهیم تحت هر شرایطی کمک کنیم.»

به تاریخ ۲۴ دسمبر ۲۰۲۲ امارت اسلامی کار زنان در موسسات امدادی غیردولتی را ممنوع کردند. امارت اسلامی دلیل این ممنوعیت را عدم رعایت حجاب و همراه شرعی کارمندان زن عنوان کرده‌ اشست. تاکنون کمک‌های صحی از این محدودیت‌ها مستثنی بوده است.

مولر گفته است که کاریتاس نیز مانند دیگر سازمان‌ها از این ممنوعیت غافلگیر شده است: «اما این هم ممکن است که شرایط عمومی همواره سخت‌تر شود.» حکومت حاکمه در کابل در اوایل تسلط دوباره بر افغانستان در نیمۀ ماه آگست سال ۲۰۲۱ اطمینان داده بودند که کمک‌های بشری می‌تواند همچنان ادامه یابند.

سازمان‌های غیردولتی به صدها هزار نفر در افغانستان دسترسی دارند. مولر افزوده است که بنابراین تنها کمک‌های سازمان ملل در این کشور کافی نیست. بر بنیاد معلومات مولر، در حال حاضر کاریتاس می‌تواند سه پروژه در بخش صحی را ادامه دهد.

این سازمان به دلیل ممنوعیت‌های وضع شده از سوی امارت اسلامی هفت پروژۀ دیگر را متوقف کرده است.

با آنهم معاش کارمندان زن همچنان پرداخت می‌شود. اما این نمی‌تواند در طولانی مدت ادامه یابد و زنان نیز می‌خواهند کار کنند. رئیس کاریتاس انتقاد می‌کند که دستور منع کار صادر شده از سوی امارت اسلامی بسیار مبهم است. به گفته او «واضح نیست که چه چیزهای صحی به شمار می‌آیند و چه چیزهایی نه.»

بر اساس نظر سنجی منتشر شده توسط بخش زنان سازمان ملل متحد، هشت دهم سازمان‌های امدادی ملی و بین‌المللی می‌توانند فعالیت‌های‌شان را تنها به گونه محدود انجام دهند یا مجبور به توقف کارهایشان می‌باشند.

مولر حالا امیدوار نتیجه مثبت گفتگوهایی است که سازمان ملل متحد و کشورهایی مانند قطر، در حال حاضر با حکومت حاکمه در کابل انجام می‌دهند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق