خبرهای مرتبط

جمع

پارلمان بریتانیا طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان انگلیس پس از ماه‌ها کشمکش، طرح جنجالی اخراج...

د افغان ښځو د پیاوړتیا په موخه د کډوالۍ د نړۍوال سازمان هڅې

د کډوالۍ نړيوال سازمان وايي، په څه کم څلورو...

صادرات 67 تُن زعفران افغانستان به ارزش 49 میلیون دالر در بازارهای جهانی

وزارت صنعت و تجارت از صادرات ۶۷ تُن زعفران...

مس عینک بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود

ژائو شنگ، سفیر چین در دیدار با خیرالله خیرخواه،...

یک فرماندۀ آلمانی ماه‌ها قبل از سقوط کابل هشدار داده بود

آخرین فرماندۀ نیروهای آلمانی در افغانستان گفته است که چهار ماه پیش از سقوط کابل به دست طالبان و عملیات تخلیه، به وزیر خارجۀ آلمان در مورد وضعیت بی‌ثبات افغانستان خبر داده بود.

آخرین فرماندۀ اردوی آلمان در افغانستان، بریگارد کل انسگر مایر، وزیر خارجۀ پیشین هایکو ماس، را چهار ماه پیش از تخلیه از افغانستان، از وضعیت بی‌ثبات در این کشور خبر داده بود.

برید جنرال انسگر مایر که آخرین فرماندۀ نیروهای آلمانی در افغانستان بود، روز پنج‌شنبه این اظهارات را در یک جلسه استماعیه کمیسیون تحقیقاتی پارلمان آلمان ایراد کرد.

او گفت که به هایکو ماس، وزیر خارجۀ آن زمان آلمان، هنگام دیدارش از کمپ مارمل در مزار شریف در اپریل سال ۲۰۲۱، نسبت به «وضعیت امنیتی بسیار بحرانی» و استقامت ناچیز نیروهای امنیتی افغانستان اطلاع داده بود.

او توضیح داد: «طالبان یک فشار بزرگ را بر نیروهای امنیتی ایجاد کرده بودند.» او گفت که با توجه به آنچه در ماه‌های قبلی‌اش تجربه کرده بود، چنین ارزیابی از وضعیت داشت.

مایر که حالا فرمانده کوماندوهای نیروهای ویژه آلمان است، افزود که نیروهای امنیتی افغانستان در ایجاد خطوط اصلی در مواجهه با طالبان و تداوم تدارکات مشکل داشتند.

او به عنوان مثال گفت که نیروی هوایی افغان «در هر عملیات هوایی بر‌می‌خاستند» و به این ترتیب در مدت کوتاهی مهمات بسیاری را مصرف می‌کردند.

کمیسون تحقیقاتی پارلمان آلمان قرار است در مورد تصامیم مربوط به خروج اردوی آلمان و ماموریت تخلیه در ماه اگست سال ۲۰۲۱ روشنگری کند. این کمیسیون یک دوره زمانی را مد نظر دارد که در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ آغاز شد.

در این روز توافقنامه دوحه میان ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان امضا شد. این اسلامگرایان در این توافقنامه در برابر خروج سربازان ایالات متحده امریکا، از جمله به مذاکرات صلح با حکومت سابق افغانستان و سهم گیری در یک حکومت همه شمول تعهد کرد. اما چنین چیزی صورت نگرفت. این کمیسیون قرار است تحولات تا ۳۰ سپتمبر سال ۲۰۲۱ را بررسی کند.

اردوی آلمان در ماه جون سال ۲۰۲۱ سریع‌تر از زمان برنامه‌ریزی شده افغانستان را ترک کرد و به این ترتیب از چهارچوب زمانی ایالات متحده آمریکا پیروی کرد.

  • منبع: دویچه‌وله

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق