خبرهای مرتبط

جمع

گروه داعش مسئولیت حمله در مسجدی در هرات را بر عهده گرفت

گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به مسجد امام...

کمک 92 تُنی سیو د چیلدرن برای معالجۀ کودکان افغان

سازمان نجات کودکان (Save the Children) اعلام کرده که...

چالش‌های حقوق بشری در افغانستان؛ محور بحث شوارای عالی حقوق بشر ملل متحد

شورای عالی حقوق ‌بشر ملل متحد روز دوشنبه وضعیت...

عبدالسلام حنفی: برای داشتن کشوری مستقل، کیفیت دستگاه‌های تعلیمی باید تقویت شوند

عبدالسلام حنفی، معاون نخست وزیر امارت اسلامی می‌گوید که کشور را باید با نظرداشت به کیفیت در دستگاه‌های تعلیمی تقویت نماییم.

عبدالسلام حنفی امروز (24 دلو) طی سخنرانی در دانشگاه کابل اظهار کرده است که باید کیفیت دستگاه‌های تعلیمی تقویت گردیده و برای داشتن یک کشور مستقل، نیاز به یک سیستم تعلیمی به‌روز است.

آقای حنفی می‌افزاید: «وظیفۀ یک مفتی اسلام این نیست که “هذا منع، منع، منع. در صورتی که ممنوعیت یک مسئله را بیان میکند، باید راه صحیح و درست مسئله را نیز به مسلمانان نشان دهد و بگوید که این راه نادرست است.»

به گفتۀ آقای حنفی، «مسئولیت علمای اسلام و علمای کشور ما این است که جامعۀ ما را به خاطر اهمیت علم مخصوصاً دربارۀ اهمیت علومی که امروز می‌توانیم جامعۀ خود را ارتقاع بخشیده و خود را از این حالت به حالتی بهتر و خوب‌تر بکشانیم، تنویر بکنند.»

آقای حنفی در حالی روی گزینۀ تقویت سیستم آموزشی تاکید کرده است که بیش از یک و نیم سال از مسدود نگه‌داشتن مکاتب دختران بالاتر از صنوف ششم می‌گذرد.

با این حال، امارت اسلامی طی حکمی که حدود دو ماه قبل صادر کرد، دختران و زنان را از رفتن به دانشگاه‌ها و کار ممنوع اعلام داشت و تاکید کرد که تا امر ثانی دختران و زنان اجازۀ رفتن به دانشگاه‌ها و کار در مؤسسات غیر دولتی را ندارند.

به تازه‌گی نیز طی حکمی به دانشگاه‌های خصوصی در سر تا سر کشور دستور داده شده که تا امر ثانی، امتحان ورودی دختران به دانشگاه‌ها را اخذ ننمایند. روز گذشته نیز وزارت تحصیلات عالی امارت اسلامی گفت که امتحان شورای طبی یا اگزیت اگزم از دختران فارغین دانشگاه‌ها تا امر ثانی اخذ نخواهد شد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق