خبرهای مرتبط

جمع

تاکید سازمان همکاری اسلامی بر حق تحصیل زنان و دختران و ایجاد دولت فراگیر در افغانستان

پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با...

له افغانانو سره د پاکستان او ایراني ځواکونو ناسم چلن ادعاوې

له پاکستان او ایرانه ځینې راستانه شوي افغانان ادعا...

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

نگرانی سیف د چلدرن از وضعیت نامساعد کودکان در افغانستان

صندوق نجات کودکان (سیف د چلدرن) بار دیگر از وضعیت بد کودکان افغان در زمستان امسال خبر داده است.

این سازمان هرچند می‌گوید که در این زمستان سرد برخی کودکان در افغانستان در حال جان باختن‌اند، اما درمورد شمار دقیق کودکان جان باخته جزئیات نداده است.

صندوق نجات کودکان در یک گزارش تازۀ خود که روز چهارشنبه نشر شده، می‌گوید: این وضعیت پس از آن به وجود آمده که حکومت حاکمۀ فعلی در افغانستان تقریباً دو ماه پیش بر کار زنان در مؤسسه‌های غیردولتی ممنوعیت وضع کردند.

صندوق نجات کودکان می‌افزاید، این ممنوعیت‌ها بر کار زنان، روند کمک‌رسانی این سازمان را پنجاه درصد متأثر ساخته و کمک‌های نقدی که برای فراهم کردن نیازهای اولیه خانواده‌ها به خصوص کودکان‌شان بوده‌است، نیز شامل آن می‌شد.

صندوق نجات کودکان افزوده است، زنان در حالی از کار در مؤسسات و سازمان‌های غیردولتی در افغانستان از کار منع شده‌اند که این کشور با رکود اقتصادی و خشک‌سالی روبه‌رو است.

به‌گفتۀ سیف د چلدرن، این اقدام حکومت حاکمه بی‌کاری را افزایش داده، نرخ مواد غذایی را بلند برده و در مجموع یک بحران بشری را به میان آورده است.

بر اساس ارقام صندوق نجات کودکان، ۲۸ میلیون تن در افغانستان که کودکان نیز در آن شامل می‌شود برای زنده ماندن به کمک‌های بشری نیاز دارند.

اما به گفتۀ سیف د چلدرن، این وضعیت بیشتر از مردان به زنان آسیب رسانیده و ۹۶ درصد زنانی‌که تنها نان‌آور خانواده‌های خود هستند، پس از ممنوعیت امارت اسلامی بر کار زنان و دختران افغان، غذای کافی نمی‌خورند.

دیوید رایت، مدیر عامل صندوق نجات کودکان می‌گوید، اکنون زمان این نیست که جامعۀ جهانی به خصوص کشورهای کمک کننده به افغانستان پشت کنند.

این سازمان می‌گوید، در افغانستان پنج هزار کارمند دارد که نصف آن زنان‌اند.

در همین‌حال، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) گفته است، گزارش شده که صدها کودک به اثر بیماری و سردی هوا در ماه جنوری در افغانستان جان باخته‌اند.

یونیسف ناوقت روز دوشنبه در توییترش از جان باختن شماری از کودکان خبر داده است اما آمار دقیق این تلفات را اعلام نکرده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق