خبرهای مرتبط

جمع

گروه داعش مسئولیت حمله در مسجدی در هرات را بر عهده گرفت

گروه داعش در بیانیه‌ای مسئولیت حمله به مسجد امام...

کمک 92 تُنی سیو د چیلدرن برای معالجۀ کودکان افغان

سازمان نجات کودکان (Save the Children) اعلام کرده که...

چالش‌های حقوق بشری در افغانستان؛ محور بحث شوارای عالی حقوق بشر ملل متحد

شورای عالی حقوق ‌بشر ملل متحد روز دوشنبه وضعیت...

متقی: تماس‌ها و رابطۀ ما با بسیاری از کشورهای جهان جنبۀ رسمی دارد

سرپرست وزارت خارجۀ امارت اسلامی می‌گوید که تماس‌ها و رابطۀ مقام‌های‌شان با بسیاری از کشورهای جهان جنبه رسمی دارد.

امیرخان متقی در گفت‌وگو با رادیو تلویزیون ملی افغانستان گفت که سفارت‌های کشورهای مختلف در کابل باز هستند و در عین حال سفارت‌های افغانستان در کشورهای خارجی هم به فعالیت‌های‌شان ادامه می‌دهند.

متقی در مورد اینکه چرا حکومت‌شان در بیش از ۱۹ ماه گذشته به رسمیت شناخته نشده، پاسخ داد: «می‌دانید که جهان اکنون به یک خانه مبدل شده. مسایل خرد زیاد است. با ما یعنی افغانستان طی ۲۰ سال گذشته، نزدیک به ۵۰ کشور جنگیده‌اند. اگر اکنون آن‌ها جلوتر می‌آیند، گام‌های تدریجی ممکن را به اجرا می‌گذارند. برخی کشورهای دیگر هم ملاحظاتی دارند.»

آقای متقی جزئیات بیشتر در این رابطه ارایه نداد، اما از آغاز حاکمیت دوبارۀ امارت اسلامی در اگست ۲۰۲۱، با افزایش محدودیت‌های آن‌ها در قبال زنان و دختران کشور، جامعۀ جهانی همواره تاکید کرده است که باید این محدودیت‌ها در قبال زنان و دختران افغان حذف گردیده و این قشر جامعه از حقوق حقۀ خود برخوردار گردند.

امیرخان متقی افزود که دیپلمات‌های آن‌ها به سفارت‌های افغانستان در ایران، پاکستان، ازبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، چین، ترکیه، عربستان سعودی، قطر و مالیزیا فرستاده شده‌اند.

او همچنان از سفارت‌های افغانستان در جمهوری چک، مصر و اندونیزیا به عنوان مکان‌های یاد کرد که با دیپلمات‌های نظام گذشته فعال‌اند که به گفتۀ وی، تحت امر امارت هستند.

این در حالی است که بعد از حاکمیت مجدد امارت اسلامی، تاکنون هیچ کشوری حاکمیت این حکومت را در کشور به رسمیت نشناخته است.

دلیل به رسمیت شناخته نشدن این حکومت از سوی کشورهای جهان، محدودیت‌ها در قبال زنان و دختران کشور و بعضی مسایل دیگر عنوان گردیده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق