خبرهای مرتبط

جمع

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

چین خواهان گسترش روابط با حکومت سرپرست است

ژائو شینگ، سفیر چین در کابل در دیدار با...

درگیری میان هندوها و مسلمانان در هندوستان منجر به دستگیری صدها تن گردید

مقامات در بخش‌های شرقی هند یکشنبه (۱۳ حمل) گفتند که پس از درگیری‌های خشونت‌بار فرقه‌ای در دست‌کم هشت ایالت، صدها تن از نیروهای ضد آشوب را اعزام کرده و خدمات انترنت را نیز قطع کرده‌اند.

به گزارش دویچه‌وله، این درگیری‌ها زمانی آغاز شد که هندوها در جریان یک جشنوارهٔ دینی با ساز و سرود و اقدامات تحریک‌آمیز وارد محله‌های مسلمان نشین شدند.

پولیس گفت که حد اقل یک نفر در ایالت بیهار به ضرب گلوله کشته شده است، اما در مورد هویت این فرد معلومات ارایه نکرده است.

این در حالی است که یک روز پیش، گروهی از ولگرد‌های هندو در جریان جشنوارهٔ «رام نوامی» خانه‌ها و دوکان‌ها را به آتش کشیدند.

در جریان این جشنواره، صدها تن از پیروان آیین هندویزم، در برخی اوقات مسلح با شمشیر و تفنگ و نیزه‌های سه شاخ، با راه راهپیمایی‌های تحریک آمیز وارد محله‌های مسلمان نشین شده و موسیقی‌ دینی را در بلندگوهای قدرتمند نشر می‌کنند.

شیبلی نعمانی، رئیس پولیس بیهارشریف، گفت که در حدود ۱۰۰ نفر را پس از آغاز خشونت‌ها به روز پنجشنبه گذشته در حالی بازداشت کردند که هزاران هندو در جاده‌های محلات مسلمان نشین راه‌پیمایی کردند.

او افزود که وضعیت تحت کنترول پولیس است و نیروهای امنیتی در جاده ها گزمه می‌کنند تا از گردهمایی‌ها جلوگیری کنند.

در درگیری‌های مشابه در یک شهرک دیگر ایالت بیهار، پولیس ده‌ها نفر را در حالی بازداشت کرد که در نتیجهٔ یک انفجار شش نفر در داخل یک خانه زخمی شدند. پولیس گفت که گمان می‌رود دو زن مصروف ساختن بم بودند که مواد انفجاری آنان انفجار کرد.

با‌‌ آنهم پولیس گفته است که گمان می‌رود این انفجار با ناامنی‌ها ربط نداشته باشد، زیرا مواد انفجاری در این ساحه اکثراً برای استفاده در معدن به کار برده می‌شود.

خشونت‌های فرقه‌ای در هفت ایالت دیگر نیز ده‌ها زخمی برجا گذاشت و پولیس صدها نفر را بازداشت کرده است.

ولگرد‌ها در ایالت‌های اتراپردیش، مدهیا پردیش، کرناتکا و منطقهٔ هاورای ایالت بنگال غربی موتر‌ها و دوکان‌ها را به آتش کشیدند.

ممتا بنرجی، وزیر اعلای بنگال غربی، حزب بهارتیا جنتای نرندرا مودی، صدر اعظم هند، را به سازماندهی خشونت‌ها متهم کرد. اما حزب بهارتیا جنتا، بنرجی را به هدف قرار دادن هندوها متهم کرد.

خشونت‌های مشابه در ایالت گجرات نیز گزارش شده است، ایالتی که نرندرا مودی زمانی وزیر اعلای آن بود، جاییکه وی به راه اندازی خشونت‌ها علیه مسلمانان متهم شده بود.

منتقدین می‌گویند که گروه‌های تندرو هندو پس از انتخاب شدن نریندرا مودی منحیث صدر اعظم بیشتر جسور شده اند.

درگیری‌های مشابه در جریان سال گذشته در شهر‌های دهلی جدید و جهارکند نیز رخداده بود که در آن یک نفر کشته شده بود.

درگیری‌های فرقه‌ای همواره در هند تلفات جانی و خسارات مالی را سبب می‌شود.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق