خبرهای مرتبط

جمع

بیش از یک میلیون بوتل سیرم از افغانستان به عراق صادر شد

یک شرکت دواسازی به نام میلی شفا، به ارزش...

تاکید سازمان همکاری اسلامی بر حق تحصیل زنان و دختران و ایجاد دولت فراگیر در افغانستان

پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با...

له افغانانو سره د پاکستان او ایراني ځواکونو ناسم چلن ادعاوې

له پاکستان او ایرانه ځینې راستانه شوي افغانان ادعا...

محصولات افغانستان به بازارهای چین راه یافتند

یونس مهمند، دیگر هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری حکومت سرپرست با اشاره به آغاز پروازها میان کابل و شهر «ارومچی» چین گفت با گشایش این کریدور هوایی برخی از محصولات کشاورزی افغانستان به موقع به بازارهای چین راه یافته‌اند.

از سوی دیگر عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست نیز گفت رقم صادرات کشور در سه ماه اول سال جاری 5.2 درصد افزایش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

وی افزود هرچند سال 1401 تاجران افغانستانی به ارزش 2 میلیارد دالر کالا به خارج صادر کرده‌اند، اما توقع می‌رود که این رقم در سال جاری افزایش یابد.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت خاطر نشان کرد بیشتر اقلام صادراتی افغانستان را میوه تازه، میوه خشک، گیاهان دارویی، قالی و زعفران تشکیل می‌دهند که بیشتر به کشورهای هندوستان، پاکستان، چین، ایران و کشورهای عربی صادر شده است.

 اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری نیز اعلام کرد حکومت کنونی باید سهولت‌هایی را برای تاجران فراهم کند تا میزان صادرات این کشور بیشتر افزایش یابد.

خانجان الکوزی، عضو هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت بازارهای جهانی به محصولات کشاورزی افغانستان نیاز دارند و فعال شدن کریدورهای هوایی در افزایش صادرات این کشور سودمند است.

هندوستان، ازبیکستان، تاجیکستان، امارت متحده عربی، چین، ایران، عراق، ترکیه، قزاقستان در رده‌های بعدی کشورهای قرار دارند که افغانستان در سال 1401 بیشترین صادرات را داشته است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق