خبرهای مرتبط

جمع

بیش از یک میلیون بوتل سیرم از افغانستان به عراق صادر شد

یک شرکت دواسازی به نام میلی شفا، به ارزش...

تاکید سازمان همکاری اسلامی بر حق تحصیل زنان و دختران و ایجاد دولت فراگیر در افغانستان

پانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با...

له افغانانو سره د پاکستان او ایراني ځواکونو ناسم چلن ادعاوې

له پاکستان او ایرانه ځینې راستانه شوي افغانان ادعا...

مشکلات مهاجرین افغان در ایران؛ عدم پرداخت حقوق کارگران افغان توسط شهروندان این کشور

مهاجران افغان در ایران حکایت از برخورد نامناسب مردم این کشور را دارند.

نورآغا رحمانی از دوسال به این سو در ایران زندگی می‌کند. وی در یک رستورانت کار می‌کند اما می‌گوید که مالک رستوران حقوق وی را به موقع نمی پردازد و زورگویی هم می‌کند. «ما از مجبوریت اینجا آمده‌ایم. کار می‌کنیم ولی می‌گویند که شما اینجا غیرقانونی آمده‌اید و به همین دلیل پول ما را به موقع نمی‌دهند. زورگویی هم می‌کنند. ما هم چیزی گفته نمی‌توانیم. اگر در وطن خود می‌بودیم اصلاً چنین رویه با ما صورت نمی‌گرفت.»

رحمانی که از لوگر به ایران رفته می‌افزاید که در این اواخر رویه برخی ایرانی با مهاجران افغان سرد و ناخوشایند شده است.

قبل از این هم از تعامل برخی ایرانی‌ها با مهاجران افغان شکایت شده گفته شده بود که آنها بهانه جویی کرده دستمزد کارگران مهاجر افغان را به موقع نمی پردازند.

ولی‌زاده یک مهاجر افغان دیگر است که در تهران زندگی می‌کند. او می‌گوید که مشکلات افغان‌ها در ایران در دو سال اخیر افزایش یافته است. «در دوسال گذشته با سقوط دولت قبل، یک اوضاع سخت و آشفته برای مهاجرین که در این جا به سر می برند ببار آورده است. در چند استان و ولایت که در ایران مشخص شده برای اتباع در همان ولایت‌ها هم افغان‌ها مشکلاتی زیادی دارند، در حوزه‌های آموزش، مکتب و در حوزه‌های مشاغل یا همان کار‌های که است.»

رادیو فردا بخش ایران رادیو اروپای آزاد در گزارش خود می‌گوید که برخی سیاستمداران و رسانه‌های دولتی ایران در این اواخر لحن خود علیه مهاجران افغان را تشدید بخشیده‌اند.

در این گزارش به اظهارات تند یک عضو پارلمان به نام محمد تقی نقد علی اشاره شده که گفته است اکثر مردم از حضور انبوه مهاجران افغان در شهرها نگران‌اند و امنیت اجتماعی برهم خورده است.

این نمایندۀ خمینی شهر اصفهان در نشست روز دوشنبه مجلس یا پارلمان فراهم شدن فرصت آموزش به برخی از کودکان مهاجران افغان در منطقه خود را هجوم خوانده مدعی شد که تحصیل دانش‌آموزان افغان امنیت کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

وی از حکومت انتقاد کرد که چرا برای جلوگیری از ورود مهاجران افغان برنامه‌ای روی دست ندارد.

محمود حسین بنی اسدی یک سیاستمدار دیگر و دیپلمات سابق هم از ورود مهاجران افغان به ایران انتقاد کرد و حضور آنها را تحریک‌آمیز خواند.

به اساس معلومات رادیو فردا، در این اواخر مقاله‌ها و مطالب ضد مهاجران افغان در روزنامه‌های مربوط به اردو، سپاه و دیگر نشرات دولتی چاپ شده است.

در عین حال، احمد وحیدی وزیر داخلۀ ایران چهارشنبه هفته گذشته از یک طرح برای اخراج مهاجران غیرقانونی افغان خبر داد. وی ادعا کرد که تا پنج میلیون مهاجر افغان بدون اسناد در ایران زندگی می‌کنند.

اما ارقام دفتر کمیشنری عالی ملل متحد برای پناهجویان در ایران نشان می‌دهد که بعد از برگشت طالبان به قدرت در تابستان سال ۲۰۲۱، حداقل یک میلیون نفر از افغانستان به ایران رفته‌اند.

در احصائیه سال ۲۰۲۲ که از سوی حکومت ایران انجام شد دو میلیون و ششصد هزار مهاجر افغان در این کشور ثبت و راجستر شدند. حدود پنجصد هزار افغان نتوانستند در این سرشماری اشتراک کنند.

این در حالی است که در این اواخر اخراج پناه‌جویان افغان در ایران و پاکستان به شدت افزایش یافته است.

ویدیوهای در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که شهروندان ایرانی و پولیس این کشور، رفتار نامناسب و خشن با مهاجران افغان انجام می‌دهند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق