خبرهای مرتبط

جمع

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

دیدبان حقوق بشر: اخراج پناهجویان افغان از پاکستان خلاف قوانین بین‌المللی است

دیدبان حقوق بشر در اعلامیه‌ای اظهار داشت تصمیم دولت موقت پاکستان مبنی بر اخراج اجباری پناهجویان افغان خلاف قوانین بین‌المللی است.

هدر بار، معاون دیدبان حقوق بشر سازمان ملل در اعلامیه‌ای با لحن تند از تصمیم دولت موقت پاکستان برای اخراج اجباری پناهجویان افغان انتقاد کرد.

وی افزود: پاکستان با تهدید و اجبار پناهجویان افغان را اخراج می‌کند.

از سوی دیگر برخی کشورها و مقامات داخلی و خارجی نیز تصمیم دولت موقت پاکستان برای اخراج اجباری پناهجویان افغان را خلاف تعهدات بین‌المللی اعلام کرده‌اند.

هدر بار در این‌ باره گفت: دیدبان حقوق بشر با صدور اعلامیه‌ای از دولت پاکستان خواسته است برنامه خود را برای اخراج اجباری پناهجویان افغان لغو کند، بازگشت برخی پناهجویان نیز کاملاً خلاف قوانین بین‌المللی است.

هانا نیومن، عضو پارلمان اروپا، «نصیراحمد فایق»، سرپرست کرسی افغانستان در سازمان ملل و «نصیراحمد اندیشه»، سرپرست کرسی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز تصمیم پاکستان برای اخراج اجباری پناهجویان افغان را خلاف تعهدات بین‌المللی این کشور خواند و خواستار اقدام فوری سازمان ملل شده‌اند.

هانا نیومن اظهار داشت: پاکستان اعلام کرده است که پناهجویان افغان باید پاکستان را ترک کنند، حدود 1.2 میلیون نفر کجا بروند!؟

با این حال، «انوارالحق کاکر»، نخست‌وزیر دولت موقت پاکستان گفته است که این تصمیم خلاف قانون نیست.

وی اظهار داشت: ما پناهجویان را تشویق می‌کنیم که داوطلبانه بروند و در غیر این‌صورت بر اساس قانون آنها را اخراج می‌کنیم.

این در حالی است که وزارت کشور پاکستان اعلام کرده است پناهندگان افغان دارای کارت اثبات ثبت‌نام (POR) که ثبت کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهند‌گان هستند نیز در قالب این برنامه اخراج خواهند شد.

براساس گفته‌های آژانس پناهجویان سازمان ملل، دارند‌گان کارت PoR حق اقامت در پاکستان را دارند و طبق قانون 1946 این کشور یا سایر قوانین نمی‌توان آن‌ها را بدون دست‌داشتن در فعالیت‌های مجرمانه بازداشت کرد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق