خبرهای مرتبط

جمع

عالمان اهل تشیع خواستار حکومتی با رویکرد عدم تبعیض در افغانستان شدند

برخی از عالمان اهل تشیع از حکومت سرپرست می‌خواهند...

الله ګل مجاهد د امنیتي ځواکونو له لوري ونیول شو

د کابل امنیه قومندانۍ ویاند خالد ځدران وویل چې...

ایران برای کمک به سیل‌زده‌گان افغانستان اعلام آماده‌گی کرد

حسن کاظمی قمی، سفیر و نمایندۀ ویژۀ رئیس جمهور...

سفر هیئت پاکستانی به افغانستان از سوی مسئولان طالبان لغو شد

اطلاعات رسیده نشان می‌دهند که طالبان افغانستان سفر هیئت...

حامد کرزی خواستار گفت‌و‌گو‌ی‌های بین‌الافغانی و همه‌جانبه برای تغییر سیاست‌های طالبان شد

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین کشور در گفت‌وگو با یک رسانه‌ی خارجی گفته است که جامعه‌ی جهانی نباید به‌دنبال کنارزدن طالبان از قدرت از طریق زور باشد، بلکه از گفت‌وگوی «همه‌جانبه و بین‌الافغانی» برای تغییر سیاست‌های این گروه حمایت کند.

او به رسانه‌ی کیودو نیوز جاپان که امروز (سه‌شنبه، ۷ قوس) منتشر شده، گفته است که درگیری اوضاع را بدتر از امروز خواهد کرد.

آقای کرزی افزوده است: «ما خواهان فروپاشی رژیم یا انشعاب آن نیستیم. ما به اندازه‌ی کافی [تجربه‌ی] آن را در افغانستان داشته‌ایم. ما خواهان بهبود در سیاست هستیم. ما می‌خواهیم که همه‌ی افغان‌ها برای ساختن آینده گرد هم آیند.»

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان گفته است که گفت‌وگوهای بین‌الافغانی باید با حضور همه‌ی گروه‌های قومی هرچه زودتر آغاز شود.

کرزی در بخشی از گفت‌وگوی خود بیان کرده است که نسبت به احتمال موافقت طالبان برای تقسیم قدرت با سایر جناح‌ها بدبین نیست، زیرا او معتقد است که افغانستان «به اندازه‌ی کافی بزرگ» است که بتواند همه‌ی گروه‌های خود را جای دهد.

او گفته است: «ما باید ترتیبی بدهیم که به موجب آن هر دو طرف، طالبان و دیگر افغان‌ها، درک کنند که کشور به اندازه‌ی کافی برای همه بزرگ است… منظورم از نظر سیاسی و اقتصادی است.»

رئیس جمهور پیشین در این گفت‌وگو تأکید کرده است که طالبان باید فورا به دختران اجازه‌ی آموزش دهند و این می‌تواند گامی برای تبدیل شدن طالبان به دولت «مشروع» و «به رسمیت شناخته‌شدن» باشد.

طالبان تحصیل دختران بالاتر از صنف ششم و کار زنان را منع کرده‌اند. به‌رغم تأکید کشورها و سازمان‌های جهانی، طالبان تا اکنون از تصمیم شان عقب‌نشینی نکرده‌اند.

با این حال کرزی گفته است که اکثریت طالبان با آموزش دختران موافق هستند.

کرزی با نگاهی به روند ۲۰ ساله‌ی بازسازی و دموکراسی‌سازی به رهبری ایالات متحده و متحدانش در افغانستان گفته است که از ۲۰۰۱ تا بازگشت طالبان در سال ۲۰۲۱، دست‌آوردها و اشتباهات زیادی از سوی جامعه‌ی جهانی و افغان‌ها انجام شده است.

او درباره‌ی شکست دموکراسی در افغانستان گفته است که مردم عادی این کشور دموکراسی را پذیرفتند، اما این یک سوءمدیریت از سوی دولت وقت و جامعه‌ی جهانی بود که به‌گفته‌ی او، منجر به فروپاشی دموکراسی شد.

رئیس‌جمهور پیشین همچنین توافق دوحه بین ایالات متحده و طالبان را بزرگ‌ترین دلیل فروپاشی دولت قبلی عنوان کرده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق