خبرهای مرتبط

جمع

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

چین خواهان گسترش روابط با حکومت سرپرست است

ژائو شینگ، سفیر چین در کابل در دیدار با...

پایان نشست امنیتی هرات و انتقادها مبنی بر شیوۀ حکومت‌داری حکومت سرپرست

یازدهمین دور نشست امنیتی هرات در حالی پایان یافت که اشتراک‌کنند‌ه‌گان در آن نسبت به تعامل با حکومت سرپرست هشدار دادند و بر ضرورت دیدگاه واحد بین‌المللی درباره افغانستان زیر اداره این گروه تاکید کردند.

شهر دوشنبه تاجیکستان طی دو روز (دوشنبه و سه‌شنبه، ۶ و ۷ قوس) میزبان یازدهمین دور نشست امنیتی هرات بود که در آن افرادی از ۲۵ کشور جهان اشتراک و در مورد بازبینی راه‌های آینده افغانستان زیر ادارۀ حکومت سرپرست گفت‌وگو کردند.

امیر اسماعیل خان، رهبر پیشین جهادی در بخش هفتم و‌ پایانی این نشست زیر نام «گفتمان ملی؛ به‌سوی افغانستان دموکراتیک» گفته است: «حوصلۀ جهان در برابر حکومت سرپرست سر رفته است.»

او‌ همچنان افزوده است که جهان با مشاهده شرایط زیر اداره حکومت سرپرست و افغانستان جرأت مشروعیت دادن به این گروه را ندارد، زیرا عواقب چنین اقدامی شدید خواهد بود.

 در همین حال، در بخش‌های مختلف این نشست بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر، نظارت بر کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، نیاز به دیدگاه واحد در برابر حکومت سرپرست، ارتباط این گروه با گرو‌های تروریستی و نیز مبارزه با آپارتاید جنسیتی در افغانستان اشاره شد.

از سویی دیگر، شماری از اشتراک‌کننده‌گان تعامل با حکومت سرپرست را مضر خواندند و برخی دیگر بر استفاده از زور در برابر این گروه تاکید کردند.

در عین حال، تذکر رفته که حکومت سرپرست مربوط به قوم، تبار و مردم خاصی نیست و آنچه در زمینۀ آموزش زنان و رفتار با این قشر از سوی حکومت سرپرست انجام می‌شود، ربطی به فرهنگ مردم افغانستان ندارد.

این‌ نشست با حضور مخالفان حکومت سرپرست در حالی پایان می‌یابد که افغانستان از دو سال به این‌سو توسط‌ این گروه اداره می‌شود.

در دو سال گذشته بارها خواست‌هایی مبنی بر تشکیل دولت فراگیر، رعایت حقوق‌بشر به‌ویژه زنان و نیز قطع رابطه حکومت سرپرست با گروه‌های تروریستی از سوی جامعه جهانی مطرح شده، اما این گروه کوچک‌ترین تمکینی به آن نکرده‌ است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق