خبرهای مرتبط

جمع

آمار جان‌باخته‌گان سیل در فاریاب به ۶۶ نفر رسید

مسئولان محلی حکومت سرپرست در فاریاب می‌گویند که شمار...

اسپانیا تایید کړه چې درې وګړي یې د بامیانو برید کې وژل شوي دي

په افغانستان حکومت او بامیانو کې دوو سیمه‌ییزو سرچینو...

جنگ درفلسطین؛ معاون دبیر کل سازمان ملل: جهان راه خود را گُم کرده است

مارتین گریفیث، معاون امور بشردوستانۀ و هماهنگ‌کنندۀ کمک‌های اضطراری...

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامۀ تازه‌ای دربارۀ افغانستان تصویب نمود

شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه (۸ جدی) قطعنامه‌ای تازه‌ در مورد افغانستان تصویب کرد. این قطعنامه با ۱۳ رای موافق و دو رای ممتنع روسیه و چین به تصویب رسید.
این قطعنامه از دبیرکل سازمان ملل خواسته است تا فرستادۀ ویژه برای افغانستان تعیین کند.

طبق این قطعنامه، دبیرکل سازمان ملل نماینده جدید را در مشورت با شورای امنیت، بازیگران سیاسی افغان به شمول مقام‌های طالبان،‌ زنان افغان، جامعۀ مدنی و همچنین کشورهای منطقه و جهان به موقع تعیین کند.

طبق این قطعنامه،‌ قرار است نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل در اجرای توصیه‌های ارزیابی مستقل فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کنندۀ ویژه سازمان ملل برای افغانستان تلاش کند و در عین حال، در مورد حقوق بشر و موضوع جنسیت تخصص قوی داشته باشد.

در قطعنامۀ پیشنهادی جاپان و امارات متحده عربی از کشورهای عضو شورای امنیت و سایر سازمان‌ها و کشورهای دخیل در قضیه افغانستان خواسته شده تا در زمینه تطبیق این پیشنهادات همکاری کنند.

در قطعنامه تاکید شده که هدف از پیگیری این پیشنهادات باید افغانستان صلح‌آمیزی باشد که به طور کامل در جامعه بین‌المللی ادغام شده و به التزامات و تعهدات بین‌المللی عمل کند.

این قطعنامه هچنین با تاکید دو باره بر نقش ضروری زنان در جامعۀ افغانستان،‌ بر اهمیت مشارکت کامل، برابر، معنادار و ایمن زنان در جامعه تاکید دارد.

این قطعنامه از تصمیم دبیرکل سازمان ملل برای تشکیل جلسه بعدی فرستادگان و نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان که برای اولین بار در ماه می ۲۰۲۳ در دوحه برگزار شد، استقبال شده است.

سازمان ملل در ماه اپریل فریدون سینیرلی اوغلو، دیپلومات ترکیه‌یی را مسئول این ارزیابی تعیین کرد و از او خواسته بود که در نومبر گزارش خود را ارائه کند.

انتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نهم نوامبر در نامه‌یی به شورای امنیت گزارشی از ارزیابی هماهنگ‌کنندۀ ویژۀ ملل متحد ارائه کرده بود.

او در گزارش خود گفته بود که التزام به تعهدات بین‌المللی و آغاز فرایند منجر به ایجاد قانون اساسی فراگیر، به عادی‌سازی روابط جهان با طالبان خواهد انجامید.

هماهنگ‌کننده ملل متحد در گزارش خود پیشنهادهایی شامل این موارد ارایه کرده است: برداشتن مجموعه‌ای از اقدامات برای رسیده‌گی به نیازهای مردم افغانستان، توجه بر مسائلی که بر امنیت و ثبات منطقه و جهان اثر می‌گذارد، نقشه‌راه برای ادغام کامل افغانستان به جامعۀ جهانی و عملی شدن تعهدات بین‌المللی آن و ایجاد مکانیسم‌های برای هماهنگی و نظارت از اجرای توصیه‌های هماهنگ‌کننده ملل متحد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق