خبرهای مرتبط

جمع

آمار جان‌باخته‌گان سیل در فاریاب به ۶۶ نفر رسید

مسئولان محلی حکومت سرپرست در فاریاب می‌گویند که شمار...

اسپانیا تایید کړه چې درې وګړي یې د بامیانو برید کې وژل شوي دي

په افغانستان حکومت او بامیانو کې دوو سیمه‌ییزو سرچینو...

جنگ درفلسطین؛ معاون دبیر کل سازمان ملل: جهان راه خود را گُم کرده است

مارتین گریفیث، معاون امور بشردوستانۀ و هماهنگ‌کنندۀ کمک‌های اضطراری...

حکومت سرپرست به قطعنامۀ شورای امنیت برای افغانستان واکنش نشان داد

وزارت خارجۀ حکومت سرپرست در واکنش به قعطنامۀ اخیر شورای امنیت تاکید کرد نمایندگان ویژه در تاریخ معاصر افغانستان همواره با تحمیل نسخه‌های خارجی اوضاع را پیچیده‌تر کردند.

وزارت خارجۀ حکومت سرپرست در واکنش به قطعنامۀ اخیر شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر تعیین نماینده ویژه در افغانستان با ابراز نارضایتی تاکید کرد تعیین یک نمایندۀ ویژۀ اضافی با وجود حضور یوناما غیرضروری است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت سرپرست در پلتفورم اکس نوشت که شورای امنیت سازمان ملل باوجود درخواست زمان از سوی دو عضو دائمی این شورا برای بحث و شفاف‌سازی بیشتر در خصوص ارزیابی هماهنگ‌کنندهۀ ویژه، بدون مشورت با حکومت افغانستان قطعنامه تصویب کرده است.

وی افزود: حکومت افغانستان بار دیگر تأکید می‌کند که تعیین یک نمایندهۀ ویژۀ اضافی برای افغانستان باوجود حضور دفتر هیئت نمایندگی سازمان ملل در کابل (یوناما) غیرضروری تلقی می‌شود، زیرا واقعیت‌های میدانی نشان می‌دهد که افغانستان کشور درگیر منازعه نیست.

بلخی افزود در حال حاضر در افغانستان یک دولت مرکزی حاکم است که می‌تواند از منافع این کشور محافظت و به تعهدات خود عمل کند و توانایی مدیریت مسائل را از طریق سازوکارهای دوجانبه و چندجانبه دارد.

بلخی تصریح کرد نمایندگان ویژه نه تنها هیچ درگیری را در تاریخ معاصر افغانستان و جهان حل نکردند، بلکه با تحمیل نسخه‌های خارجی اوضاع را پیچیده‌تر کردند.

وی ضمن استقبال از تلاش‌های مثبت سازمان ملل گفت رویکرد حکومت کابل در نهایت مبتنی بر باورهای دینی، ارزش‌های فرهنگی و منافع ملی مردم افغانستان خواهد بود.

بلخی تاکید کرد سازمان ملل در هر تصمیمی که مربوط به افغانستان است، واقعیت‌های موجود را در نظر بگیرد و تحت تأثیر هیچ طرفی قرار نگیرد.

شورای امنیت سازمان ملل برای اجرایی‌شدن توصیه‌های گزارش ارزیابی هماهنگ‌‌کنندۀ این سازمان، قطعنامه‌ای را با 13 رأی موافق و دو رأی ممتنع از سوی نمایندگان روسیه و چین تصویب کرد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق