خبرهای مرتبط

جمع

اعتراضات مردمی در ولایت بدخشان؛ گسترش اعتراضات پس از درایم در ولسوالی‌های ارگو و جرم

اعتراضات در ولسوالی‌های درایم، ارگو و جرم ولایت بدخشان گسترده شده است و مردم خشمگین از اعمال حکومت سرپرست، اعتراضات‌شان ادامه دارد.

افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت سرپرست اعلام...

چین خواهان گسترش روابط با حکومت سرپرست است

ژائو شینگ، سفیر چین در کابل در دیدار با...

مجاهد: بازداشت‌های اخیر برای تنبیه ترویج‌کنندگان بی‌حجابی صورت گرفته است

به دنبال انتقادهای زنان، نهادهای داخلی و خارجی از بازداشت‌های اخیر دختران و زنان در کابل، سخنگوی حکومت سرپرست گفته است که گروهی از زنان که برای ترویج بی‌‎‌‌حجابی موظف شده بودند، بازداشت شدند.

ذبیح‌الله مجاهد به طلوع نیوز گفته که گروهی از زنان از سوی حلقاتی بیرونی موظف شده بودند تا بی‌حجابی را در بعضی از شهرها ترویج کنند.

به گفتۀ مجاهد، برای جلوگیری از این کار، پولیس‌های زن که در چوکات وزارت داخلۀ مصروف ایفای وظیفه هستند، بعضی موارد توقیفی را به خاطر تنبیه و توصیه به این زنان داشته اند.

او افزوده است: «یکی دو ساعت آن‌ها (زنان) به حوزۀ نزدیک انتقال شدند و برای‌شان توصیه‌هایی صورت گرفت، در حضور خانواده‌های‌شان که پدر و برادرشان همراه‌شان بوده و پس رخصت شدند، دیگر کسی کدام بازداشتی نیست و کسی زندانی نشده.»

سخنگوی حکومت سرپرست گفته است که توضیحات بیشتری را در این خصوص وزارت امر به معروف و نهی از منکر خواهد داد.

اما این وزارت امروز دوشنبه هشتم جنوری (۱۸ جدی) با نشر پیامی در شبکه ایکس گفته است که بازداشت زنان را در حوزۀ یازدهم شهر و دیگر ساحات کابل که برخی رسانه‌های مخرب گزارش داده اند، حقیقت ندارد.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت سرپرست گفته است که این زنان گداهایی‌اند که از سطح شهر جمع‌آوری و پس از بایومتریک معاش ماهانه برای‌شان تعیین می‌شود و در برخی موارد کمک‌های لازم به آنان صورت می‌گیرد.

پیش از این، سازمان عفو بین الملل در واکنش به بازداشت تعدادی از زنان و دختران توسط حکومت سرپرست در افغانستان به اتهام بدحجابی گفته بود که طالبان روند جدید بازداشت‌های زنان و دختران افغان را که بدن‌شان به طور کامل پوشش حجاب ندارند، آغاز کرده است.

عفو بین‌الملل روز جمعه (۱۵جدی) در شبکۀ اجتماعی اکس نوشت: «بر اساس قانون پوشش طالبان، سرکوب زنان و بازداشت خودسرانه آنها یکی دیگر از تخلفات علیه حرکت و بیان آزادانه زنان در افغانستان است که این روند سرکوب زنان باید فوراً متوقف شود و بازداشت‌شدگان آزاد شوند.»

برخی از نهادهای حامی حقوق زنان افغانستان گفته‌اند که نیروهای حکومت سرپرست در روزهای اخیر زنان و دخترانی را در ولایت‌های کابل و غزنی به ویژه در مناطق دشت برچی، تایمنی و خیرخانه به بهانۀ «بدحجابی» بازداشت کرده، به جای نامعلوم انتقال داده‌اند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق