خبرهای مرتبط

جمع

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

کاهش کمک‌ها و ابتلای سه میلیون کودک به سوءتغذیه در افغانستان

سازمان جهانی غذا با ابراز نگرانی از شرایط افغانستان...

پاکستان: طالبان پاکستانی از طریق نماینده‌گان افغان از هند پول می‌گیرند

نمایندۀ ویژۀ پاکستان در امور افغانستان می‌گوید اسلام‌آباد شواهدی دارد که نشان می‌دهد طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) از طریق نمایندگان افغان از هند پول می‌گیرد.

آصف درانی تخمین می‌زند که از پنج تا شش هزار جنگجوی طالبان پاکستانی در افغانستان پناه گرفته‌اند.

او افزود اگر شمار خانواده‌های اعضای تحریک طالبان پاکستانی در نظر گرفته شود، تعداد کل آن‌ها به هفتاد هزار نفر می‌رسد.

این دیپلومات ارشد پاکستانی می‌گوید: «ظاهرا اشخاص دیگری هزینه اقامت آن‌ها را پرداخت می‌کند. چرا که طالبان نمی‌تواند هزینه روزانه این تعداد زیاد را تامین کند.»

حمدالله فطرت، معاون سخنگوی حکومت سرپرست در واکنش به اظهارات آقای درانی به رادیو تلویزیون ملی گفته است که تمام اراضی افغانستان تحت کنترول این گروه است. او گفته «امارت اسلامی» به هیچ گروهی اجازۀ فعالیت در خاک افغانستان را نمی‌دهد.

نمایندۀ ویژۀ پاکستان در امور افغانستان که روز شنبه، ۲۶ حوت، در مرکز مطالعات صلح پاکستان صحبت می‌کرد، مشخص نکرد که منظورش از «نمایندگان افغانی» که از هند پول می‌گیرند و به طالبان پاکستانی می‌دهند چه کسانی‌اند.

آصف درانی می‌گوید مذاکرات صلح پاکستان با طالبان پاکستانی قبلا شکست خورد، چون این گروه نه آماده تسلیم شدن بودند و نه به قانون اساسی پاکستان وفادار اند.

این مقام پاکستانی افزود که پاکستان به «طالبان» گفته «تی‌تی‌پی خط قرمز پاکستان است» و طالبان باید رهبری طالبان پاکستانی را بازداشت و این گروه را خلع سلاح کند.

مقامات نظامی پاکستان بارها اعلام کرده‌اند که ریشۀ ناامنی‌ پاکستان در خاک افغانستان وجود دارد اما حکومت سرپرست افغانستان با رد این ادعا همواره گفته است که «اسلام‌آباد برف خود را بر بام کابل می‌اندازد.»

با این حال، طالبان پاکستانی روز شنبه، ۲۶ حوت، با سازماندهی چند حمله انتحاری در وزیرستان شمالی دست‌کم هفت نیروی امنیتی پاکستان را کشتند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق