خبرهای مرتبط

جمع

ایران یک تبعۀ افغان را بدون وداع آخر با خانواده‌اش اعدام کرد

حکومت ایران روز چهارشنبه، 19 ثور یک تبعۀ افغان...

شهروندان بدخشان: فیض‌آباد حالت نظامی به خود گرفته است

شهروندان بدخشان گفته‌اند که در پی حمله به کاروان...

مجاهد: کشمکش‌ها در ولایت بدخشان حل و فصل گردیده است

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست در بیانیه‌ای اظهار داشت...

وقوع انفجار در بدخشان جان سه تن را گرفت

منابع در ولایت بدخشان روز چهارشنبه از وقوع یک...

کشف راهی که سرطان ریه را زود‌هنگام تشخیص می‌دهد

دانشمندان امریکایی راهی تازه را برای شناسایی زودهنگام سرطان ریه کشف کرده‌اند.

به نقل از دیلی اکسپرس، سرطان ریه می‌تواند برای مدت طولانی بدون علامت باقی بماند، اما گاهی اوقات از طریق علایم غیر‌مستقیم مانند خندیدن قابل تشخیص است.

انجمن سرطان‌شناسی امریکا گزارش می‌دهد که یکی از علایم رایج این سرطان، درد قفسه سینه است که با خندیدن شدت می‌یابد؛ به ‌گونه‌ای‌که این موضوع می‌تواند انسداد در ریه‌ها، تجمع مایعات، بزرگ‌شدن غدد لنفاوی و تورّم را نشان دهد.

علاوه بر این، داکتران هشدار می‌دهند که با تنفس عمیق و سرفه، درد ناشی از سرطان ریه می‌تواند بدتر شود.

در میان سایر علایم رایج برای سرطان ریه، داکتران سرفه طولانی‌مدت، خون‌ریزی، گرفتگی صدا، کاهش اشتها، کاهش وزن نامعقول، تنگی نفس، احساس خستگی یا ضعف و هم‌چنین عود مداوم مریضی‌های عفونی مانند برانشیت یا ذات‌الریه را نشانه این مریضی تشخیص می‌دهند.

اگر اعضای دیگر بدن تحت تأثیر قرار بگیرند، مریض ممکن است از درد استخوان و علایم عصبی مانند سردرد، بی‌حسی اندام ها، مشکلات تعادل و تشنج و هم‌چنین زردی پوست و چشم و تورم غدد لنفاوی رنج ببرد.

مریض هم‌چنین ممکن است دچار تورم انگشتان، تورم مفاصل، تورم در قفسه سینه و درد شدید از ناحیه شانه که تا بازو گسترش می‌یابد، شود.

فردی‌که سرطان ریه دارد، دچار رشد تومور «پانکوست Pancoast» در قسمت فوقانی ریه، افتادگی یا ضعف یک پلک، افتادگی مردمک یک از چشم‌ها، ضعف، وگنگسیت می‌شود.

داکتران می‌گویند که ریشه بسیاری از این علایم در مریضی‌های دیگر نیز وجود دارد. در عین حال آن‌ها تأکید می‌کنند که هرچه سرطان زودتر تشخیص داده شود، احتمال بهبود آن بیش‌تر است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق