خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

طرح تعديل قانون انتخابات براى نهايى سازى، با جوانب ذيدخل انتخابات شريک گرديد

کمیسیون‌های انتخاباتی، در نشست ملی انتخابات، طرح تعدیل قانون انتخابات را ارائه کرده و از جوانب ذیدخل خواستار شریک کردن، طرح‌های مفید برای تعدیل قانون متذکره شدند.

کمیسیون‌های مستقل انتخاباتی، دیروز در نشست ملی مشورتی پیرامون تعدیل قانون انتخابات که شماری از مسئولان احزاب سیاسی و نهادهای ذیربط نیز حضور داشتند، طرح تهیه شده از سوی کمیسیون‌ها را  ارائه و خواستار شریک‌کردن طرح‌های جوانب ذیدخل شدند.

به نقل از پژواک، مولانا محمد عبدالله کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات که در این نشست صحبت می‌کرد، گفت که طرح ارائه شده نهایی نیست، بلکه طرح‌ها و نظریات جوانب ذیدخل نیز در آن گنجانیده می‌شود.

وی افزود: «نظریات کنونی بسنده نیست و کسانی که در برنامه حضور ندارند، پس از حاصل‌کردن اطلاح، می‌توانند تا مراحل ارسال این طرح به وزارت عدلیه و حتا در جریان کار با وزارت عدلیه، بخش تقنین شورای وزیران و بخش تقنین ولسی جرگه، طرح‌های‌شان را برای ما و یا به مراجع مربوطه ارسال کنند، امکان گنجانیدن و عملی کردن طرح‌های‌شان وجود دارد.»

عصمت‌الله مل معاون و سرپرست کمیسیون انتخابات نیز گفت که قانون انتخابات، نیاز به تعدیل دارد و شریک‌کردن نظریات جوانب ذیدخل در این پروسه، مهم و ضروری است.

موصوف، از نمایندگان ادارات دخیل در پروسه‌های انتخاباتی خواست که با توجه به درس‌های آموخته شده از انتخابات‌های گذشته، نظریات خود را در خصوص تعدیل قانون انتخابات شریک کنند.

درعین حال، زهره بیان شینواری رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی، خطاب به اشتراک‌کنندگان نشست، گفت که شریک‌کردن پیشنهادات اصلاحی در تعدیل قانون انتخابات مفید تمام می‌شود.

خانم شینواری، با اشاره به این‌که کمیسیون‌های انتخاباتی، بخاطر تعدیل قانون انتخابات به نظریات جوانب ذیدخل در انتخابات، نیاز مبرم دارد افزود: «با توجه به تجربیاتی که از گذشته حاصل کرده اید، برای بهتر شدن (پروسه‌های انتخاباتی در آینده) نظریات تان را با ما شریک کنید.»

محمد قاسم الیاسی عضو و سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی؛ مبهم‌بودن واژه‌های موجود، تعریف واضح ليست رای‌دهندگان بخاطر جلوگیری از تقلب و تخلف، الکترونیکی‌شدن انتخابات، کاهش در نامزدان، کم‌بودن جریمه نظر به تخلفات کاندیدان و… را در تعدیلات، اساسی خوانده و خواستار شریک‌کردن طرحی برای حل موارد ذکر شده و موارد دیگر در قانون انتخابات شد.

خان زمان مدبر، عضو حزب حرکت اسلامی افغانستان، از اقدام کمیسیون‌های انتخاباتی بخاطر تعدیل قانون انتخابات استقبال کرده و گفت که تعدیل در این قانون، یک نیاز مبرم است.

وی افزود که طرح‌های ارائه شده از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی، چالش‌ها را کاهش و نتایج انتخابات را قانونمند می‌سازد.

در همین حال، بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) نیز می‌گوید که طرح جامع قانون انتخابات را به وزارت عدلیه سپرده است.

به گفتۀ مسئولان این نهاد، در طرح جدید پیشنهاد شده است که تعداد کميشنران کمیسیون انتخاباتی، از هفت تن به پنج تن کاهش پیدا کند و تشکیل کمیسیون شکایات انتخاباتی مؤقت شود؛ زیرا ایجاد دایمی این کمیسیون، از نگاه مالی پُر هزینه است و نیاز نیست که فعالیت دوامدار داشته باشد.

این نهاد می‌گوید که انتخابات حدود دو سال قبل کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی را، یک تصمیم سیاسی خواند و بدون ارایۀ جزئیات گفت که در طرح جدید، نحوه انتخاب کمیشنران تغییر کرده است.

اين درحالي است که ولسی جرگه در اواخر ماه قوس سال‌روان، پس از دو سال، فرمان تقنینی تعدیل قانون انتخابات را در حالی شامل آجندا کرد که در نتیجه رد گردید.

رئیس جمهور با صدور فرمانی تقنینی، قانون انتخابات را درماه حوت سال ۱۳۹۷ تعدیل کرد. کمیشنران کنونی کمیسیون‌های انتخاباتی (کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی) نیز بر اساس همین فرمان، از سوی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شده‌اند.

بر اساس ماده ۷۹ قانون اساسی، باید ولسی جرگه بعد از رخصتی زمستانی همان سال، در اولین نشست خود در مورد این فرمان تصمیم اتخاذ می کرد؛ اما کمیته رؤسای ولسی جرگه، در اواخر قوس سال‌جاری شامل اجندا کرد.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق