خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

اگر بحث روی چگونگی نظام پیش از وقت است؛ زمان آن کی خواهد بود؟

شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که اگر طالبان در جریان فعالیت سیاسی تغییر کنند، زمینه شمولیت در چتر جمهوریت برای ‍آن‌ها فراهم شده می‌تواند.

شورای امنیت ملی بحث طالبان روی چگونگی نظام را پیش از وقت دانسته است.

شورای امنیت ملی بحث بر سر چگونگی نظام سیاسی آینده افغانستان را پیش از وقت دانسته است؛ یعنی حکومت افغانستان بحث بر سر چگونگی نظام آینده افغانستان را رد نمی‌کند بلکه آن را پیش از وقت می‌داند.

این اشاره به چگونگی نوعیت نظام و پیش از وقت خواندنش مبین این است که حکومت به صورت تلویحی آمدن طالبان را با تغییر نظام همزمان می‌داند. اکنون سوال این است که اگر حکومت چنین چیزی را می‌پذیرد چرا عملی‌شدن را به تعویق می‌اندازد؟

به نظر می‌رسد که اکنون بهترین زمان برای گفت‌وگو در باره چگونگی نظام است؛ زیرا با حل‌شدن هرچه زودتر این مسئله مردم افغانستان یک قدم به صلح نزدیک‌تر می‌شوند.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی این شورا گفت، نیاز است که نخست در باره پایان جنگ و خشونت در افغانستان بحث شود.

پیش از این سخنان آقای اندر، تعدادی از اعضای دفتر سیاسی طالبان در دوحهٔ قطر روز دوشنبه (۱۳ دلو) در کنفرانس خبری در تهران گفت، آن‌ها خواهان یک نظام همه‌شمول در افغانستان‌اند که از تمامی افغان‌ها نمایندگی کرده بتواند.

رحمت‌الله اندر که دوشنبه‌شب با رادیو آزادی صحبت می‌کرد، افزود: “طالبان پیش از تبصره در بارهٔ میکانیزم نظام، مسئول خونریزی مردم در این سرزمین‌اند. اکنون بحث در باره چگونگی نظام تا حدی پیش از وقت است. در شرایط کنونی افغان‌ها منتظرند که آتش داغ جنگ خاموش شود. جمهوریت در اصل این چنین مفهوم دارد که هر تشکیل از ساختارهای سیاسی در آن جا داده شده می‌تواند. اگر طالبان به عوض جنگ و باند تروریستی به یک جریان فعالیت سیاسی و تفاهم مبدل شود، طبیعی است که در چتر جمهوریت شامل شده می‌تواند.”

یک هیئت طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر هفتهٔ پیش به ایران رفت و روز یک‌شنبه با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران ملاقات کرد .

وزارت امور خارجهٔ ایران روز یک‌شنبه در اعلامیه گفت که آقای ظریف در این دیدار همچنان از تشکیل یک حکومت همه‌شمول در افغانستان، حمایت کرد.

در این حال سهیل شاهین عضو هئیت طالبان به رهبری ملا برادر در کنفرانس خبری روز دوشنبه در تهران گفت که طالبان حکومت افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را یک جهت قضیه افغانستان می‌داند.

شاهین می‌گوید: “ما با همه جهت‌های افغان در دوحه در مذاکره هستیم. امیداریم که به یک نظام همه‌شمول افغانی که قابل قبول همه افغان‌ها باشد، به توافق برسیم. ما در پی انحصار قدرت نیستیم.”

آقای شاهین در این کنفرانس خبری افزود که بر اساس توافقنامه میان امریکا و طالبان که در ۲۹ ماه فبروری امضا شد، حکومت فعلی افغانستان در آینده باید لغو شود.

او افزود: “در بخشی از توافقنامهٔ که ما با امریکا امضا کردیم. فقرهٔ است که مشخص گردیده که در افغانستان یک حکومت اسلامی به وجود می‌آید. به این معنا که ادارهٔ فعلی کابل از بین می‌رود و یک حکومت جدید دیگر، به میان می‌آید.”

در این حال وزارت امور خارجه افغانستان گفته که آن‌ها از سفر هیئت طالبان به تهران اطلاع دارند.

همزمان با دیدار هیئت طالبان از تهران، یک هیئت دیگر این گروه هفتهٔ گذشته از روسیه دیدن کرد که اظهارات شیر محمد عباس ستانکزی رئیس هیئت طالبان با مقام‌های روسی هم واکنش‌هایی را بر انگیخته است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق