خبرهای مرتبط

جمع

ایران یک تبعۀ افغان را بدون وداع آخر با خانواده‌اش اعدام کرد

حکومت ایران روز چهارشنبه، 19 ثور یک تبعۀ افغان...

شهروندان بدخشان: فیض‌آباد حالت نظامی به خود گرفته است

شهروندان بدخشان گفته‌اند که در پی حمله به کاروان...

مجاهد: کشمکش‌ها در ولایت بدخشان حل و فصل گردیده است

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست در بیانیه‌ای اظهار داشت...

وقوع انفجار در بدخشان جان سه تن را گرفت

منابع در ولایت بدخشان روز چهارشنبه از وقوع یک...

ادامه جنگ‌ها و هراس امریکایی‌ها از رفتن

نویسنده: بی بی زهره هاشمی

نظامیان امریکایی براساس توافقنامه قطر باید تا اول ماه می افغانستان را ترک کنند اما مقامات این کشور بنابر برخی ملاحظات از رفتن هراس دارند.

به نظر می‌رسد که امریکایی‌ها نظر به وضعیت جنگ در افغانستان تصمیم می‌گیرند که بمانند یا این کشور را ترک کنند. چنانچه از گزارش‌های رسانه‌یی بر می‌آید، امریکا تصمیم ندارد که پیش از رسیدن افغانستان به یک توافق صلح این کشور را ترک کند؛ بنابراین ادامه حضور امریکا و متحدانش در این کشور بستگی به توقف جنگ و ادامه آن دارد. گفته‌های مقامات امریکایی به وضوح نشان می‌دهد که اگر در افغانستان جنگ متوقف شود؛ آن‌ها هیچ دلیلی برای ماندن در این کشور ندارند و اما اگر جنگ ادامه پیدا کند، امریکا برای دفاع از داعیه و حیثیت بین‌المللی‌اش هم که شده باقی خواهد ماند.

چنانچه جنرال «کنت مکنزی» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) با هشدار نسبت به پیامد خروج نظامیان این کشور از افغانستان گفت که پس از ترک این نیروها، طالبان می‌توانند شهرهای بزرگ را تهدید کنند.

به گزارش «لس‌آنجلس تایمز»، مکنزی اظهار داشت: اگر ما از افغانستان خارج شویم و هیچ توافقی با طالبان انجام نشود، من فکر می‌کنم که دولت کابل درگیر جنگی بسیار سخت با طالبان برای حفظ مناطق تحت کنترل خود خواهد شد.

در واقع امریکا از فروپاشی متحدش (حکومت افغانستان) نگران است و هیچ دلیلی هم برای تنها گذاشتن این حکومت ندارد؛ زیرا در برابر این حکومتی که باورمند به دموکراسی و آزادی‌های فکری‌-عقیدتی، حقوق بشر و … است؛ گروهی قرار دارد که این ارزش‌ها را نفی می‌کند و همه‌چیز را بر اساس قرائت خودشان از دین می‌خواهند. در چنین وضعیتی که امریکا خودش را سرهنگ چنین ارزش‌های می‌داند، نمی‌تواند حکومت باورمند به این ارزش‌ها را رها کند و کنار گروهی به نگرش جهانی افراطی و بنیادگرا قرار بگیرد.

فرمانده سنتکام پیش از این اظهارات نیز در سفر به کابل با رئیس جمهور افغانستان درباره روند صلح، وضعیت امنیتی و حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان گفت‌وگو کرده بود.

از سوی دیگر جنرال «اسکات میلر» فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان نیز با هراس‌داشتن از پیامدهای خروج تأکید کرد که با ترک نیروهای امریکایی، نیروهای مسلح افغانستان از حمایت حیاتی امریکا به ‌ویژه نیروی هوایی آن محروم خواهند شد.

وی تصریح کرد: هنگامی که در باره حذف حضور ما در افغانستان می‌گویید، موارد خاصی مانند پشتیبانی هوایی و تعمیر و نگهداری از ناوگان هوایی بیشتر و بیشتر مشکل‌ساز می‌شود.

مقامات ارشد نظامی امریکا در حالی نسبت به پیامدهای خروج از افغانستان هشدار می‌دهند که ماه حوت سال گذشته واشنگتن متعهد شده بود که مشروط به پایبندی طالبان به یک‌سری تعهدات امنیتی، همه نیروهای خارجی تا اول ماه می (14 ثور) افغانستان را ترک کنند.

با این حال، در گذشته نیز بارها دولت افغانستان گفته بود که نیروهای امنیتی افغان توان دفاع از این کشور را دارند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق