خبرهای مرتبط

جمع

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

پایان نشست مسکو؛ پشت درهای بسته چه گذشت؟

متن اعلامیه:‌ ما از بازگشت امارت اسلامی حمایت نمی‌کنیم؛ طالبان به جنگ بهاری‌شان ادامه ندهند

استقبال حکومت و نارضایتی طالبان از اعلامیه مسکو

یک منبع در هیئت جمهوریت در نشست مسکو به رادیو آزادی گفت که اعضای هیئت طالبان به هیچ صورت حاضر نیستند کوتاه بیایند و بنابرآن انتظار نمی‌رود اجلاس مسکو نتیجۀ ملموس داشته باشد.

اما در جریان نشست که پشت درهای بسته برگزار شده بود، چه گذشته است؟

یک منبع از میان هیئت دولت افغانستان که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهد نامش گرفته شود، به رادیوی آزادی گفت که ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان بر تأمین صلح بر اساس توافقنامه دوحه تأکید کرد، اما شیخ حکیم، رئیس هیئت مذاکراتی طالبان گفت که این گروه توانسته آزادی افغانستان را از امریکا به دست بیاورد و حالا در پی ایجاد حکومت مطابق به شریعت اسلام است.

منبع افزود که اما عباس ستانکزی، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته که محمداشرف غنی و حکومت‌اش وابسته‌اند و باید کنار بروند.

به گفتۀ منبع، آقای ستانکزی در جریان نشست بر آشفته شده و گفته که آنان نیروهای امریکایی را شکست داده‌اند و اگر آنان از افغانستان بیرون نشوند، حمله‌های‌شان بر نیروهای خارجی را از سر می‌گیرند.

منبع می‌گوید که مارشال دوستم به دلیل واکنش شدید هیئت طالبان نشست مزبور (۱۸ مارچ مسکو) را ترک کرد.

در همین حال، یک منبع از هیئت طالبان نیز به رادیو آزادی تائید کرد که آن‌ها با حضور دوستم با لباس مارشالی در جلسه مخالفت نشان داده‌اند.

این منبع همچنان گفت که هنگام سخنرانی اعضای هیئت جمهوریت، طالبان تالار را ترک کردند.

به گفته این منبع، دیروز ساعت ۱۰ صبح به وقت مسکو به وساطت حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان یک نشست میان هیئت جمهوریت و طالبان برگزار شده است. جزئیات این نشست هنوز در دست نیست.

به نقل از منبع قرار بود هفت نفر به شمول عبدالله عبدالله، حامد کرزی، مارشال دوستم، کریم خلیلی، میر رحمان رحمانی و محمد علم ایزدیار در این نشست اشتراک کنند.

به باور این عضو هیئت دولت افغانستان با توجه به روحیۀ طالبان، باور ندارد این اجلاس به نتایج ملموس دست یابد. این منبع می‌افزاید: “طالبان تصمیم خود را گرفته‌اند و حاضر به کوتاه آمدن نیستند”.

اما حبیبه سرابی، دیگر عضو هیئت دولت افغانستان اعلامیۀ مشترک نشست مسکو را بهترین دست‌آورد این نشست عنوان می‌کند.

او با آن که در بارۀ جزئیات نشست روز پنج‌شنبه چیزی نمی‌گوید، اما می‌گوید که روز جمعه یک نشست غیررسمی و دوستانه میان هیئت دولت افغانستان و گروه طالبان برگزار شد.

با این وجود آگاهان سیاسی دیدگاه متفاوتی در پیوند به نشست مسکو دارند.

عمر شریفی، یکی از این آگاهان به رادیوی آزادی گفت که نشست مسکو روند صلح افغانستان را به مرحلۀ حساسی نمی‌رساند و در این مرحله هر دو طرف جنگ افغانستان با آزمایش یکدیگر می‌خواهند که امتیازگیری بیشتری کنند.

به گفتۀ آقای شریفی، موضوع مهم توافق نظر سه قدرت بزرگ یعنی امریکا، روسیه و چین در پیوند به روند صلح افغانستان است تا این سه قدرت موضع مشترک‌شان را به پاکستان اعلام کنند.

آقای شریفی می‌افزاید که تغییر موضع طالبان هم بستگی به توافق نظر میان امریکا، روسیه و چین دارد.

از سوی دیگر وزارت خارجۀ افغانستان از اعلامیۀ مشترک ۱۰ ماده‌یی نشست مسکو استقبال می‌کند و می‌گوید که این اعلامیه گام جدی در راستای آغاز جدی گفت‌وگوهای صلح برای رسیدن به یک صلح پایدار خواهد بود.

وزارت خارجۀ افغانستان همچنان از این که در اعلامیه گفته شده است که برپایی نظام امارت اسلامی قابل قبول نیست، استقبال کرده و دموکراسی را یگانه نظام قابل قبول برای این کشور دانسته است.

نماینده گان چهار کشور کلیدی در نشست مسکو در باره افغانستان، در یک اعلامیه مشترک که پنج‌شنبه‌شب برگزار شد تأکید کردند که از برگشت امارت اسلامی در افغانستان پشتیبانی نمی‌کنند.

آنان همچنان به حفظ حقوق بشر، حقوق زنان و اقلیت‌ها در کشور تأکید کردند.

به نقل از بی بی سی، یک منبع هیئت طالبان گفته است که از این جمله‌ در بیانیه ناراضی استند و این موضوع با آنها هماهنگ نشده بود.

متن ترجمه‌شده غیر رسمی اعلامیه مسکو به نقل از طلوع نیوز:

به تاریخ هژدهم مارچ مسکو یک نشست منظم ترویکای گسترده را که شامل نماینده‌گان روسیه، چین، امریکا و پاکستان بود برگزار کرد. [در این نشست] تمرکز روی پیشرفت در روند میان افغانان برای رسیدن به یک راه حل از طریق مذاکره و آتش‌بس همه‌جانبه شد.

در پی نشست‌های ترویکای قبلی در ۲۲ مارچ، ۲۵ اپریل، ۱۱ جولای و ۲۵ اکتوبر ۲۰۱۹ و نشست‌های آنلاین ۳ جون و ۳۰ نومبر ۲۰۲۰، چهار کشور اشتراک‌کننده روی موارد زیر توافق کردند:

  1. با اذغان ما خواست صادقانه و گسترده مردم افغانستان برای یک صلح دوامدار، عادلانه و پایان جنگ، تنها می‌تواند از طریق راه حل سیاسی به دست آید.
  2. ما از تمام طرف‌های جنگ افغانستان می‌خواهیم که خشونت‌ها را در کشور کاهش دهند و از طالبان می‌خواهیم که جنگ بهاری‌شان را ادامه ندهند تا از تلفات بیشتر جلوگیری شود و یک فضای مساعد برای رسیدن به یک راه حل سیاسی از طریق مذاکره فراهم شود.
  3. همان گونه که در قطعنامه ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل ذکر شده است، ما از بازگشت امارت اسلامی حمایت نمی‌کنیم و از جمهوری اسلامی افغانستان و شورای عالی مصالحه ملی می‌خواهیم که در باره یک راه حل از طریق مذاکره با طالبان در تماس باشند.
  4. ما از اشتراک‌کننده‌گان مذاکرات میان افغانان می‌خواهیم که هرچه زودتر بحث‌ها در باره مسایل اساسی را برای حل منازعات، به شمول اساسات دولت آینده صلح‌آمیز و باثبات افغانستان، محتوای یک نقشه راه سیاسی که به سوی یک حکومت همه‌شمول راه را باز می‌کند، و چگونگی یک آتش‌بس دوامدار و همه‌جانبه، بپردازند. در این لحظه مهم، ما چهار دولت از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم تا روی یک توافق صلح مذاکره کنند و آن را تکمیل کنند تا به بیش از چهار دهه جنگ در افغانستان پایان داده شود.
  5. ما قویاً از راه حل عادلانه و دوامدار سیاسی حمایت می‌کنیم؛ همچنین از تشکیل یک افغانستان مستقل، با اقدتار، متحد، صلح‌آمیز، دیموکراتیک و خودکفا، عاری از تروریزم و صنعت غیرقانونی مواد مخدر، حمایت می‌کنیم، که این برای برگشت داوطلبانه مهاجران افغان و نیز امنیت جهانی راه را باز می‌کند.
  6. ما از تمام افغانان به شمول جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان می‌خواهیم تا مطمئن سازند که گروه‌های ترورسیتی و افراد از خاک افغانستان برای تهدید امنیت هیچ کشوری کار نمی‌گیرند.
  7. ما یکبار دیگر تأکید می‌کنیم که هر توافق صلح باید حفظ حقوق تمام افغانان، به شمول زنان، مردان، کودکان، قربانیان جنگ، و اقلیت‌ها، را شامل باشد و باید به خواست قوی افغانان برای پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و تطبیق قانون پاسخگو باشد.
  8. ما همه کشورهای دخیل را تشویق می‌کنیم که از مردم افغانستان حمایت کنند و در آوردن صلح که به خواست همه باشد، همکاری کنند. ما برای یکجاسازی حمایت جهانی سیاسی و اقتصادی را برای پس از راه حل سیاسی در افغانستان را یک بار دیگر تعهد خود را اعلام می‌کنیم.
  9. ما از حمایت دوامدار دولت قطر برای فراهم‌سازی روند صلح قدردانی می‌کنیم و از ادامه بحث‌ها میان هیئت‌های مذاکره‌کننده در دوحه که در ماه سپتمبر سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز شد حمایت می‌کنیم که این مذاکرات باعث پیشترف معنادار به سوی یک راه حل سیاسی شده‌اند.
  10. ما از تلاش‌های دوامدار جهانی برای فراهم‌سازی و پشتیبانی از راه حل سیاسی هرچه زودتر، قدردانی می‌کنیم. ما از گماشته‌شدن ژان آرنو به حیث نماینده شخصی دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان و مطنقه آگاه استیم. ما از سازمان ملل برای نقش سازنده‌اش در روند صلح و مصالحه افغانستان قدردانی می‌کنیم.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق