خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

غنی و عبدالله: طالبان با زور قادر به تصرف و تحمیل اراده‌شان بر افغانستان نخواهند شد

محمداشرف غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، در گفت‌وگوهای جداگانه با روزنامه واشنگتن‌پست گفته‌اند که نیروهای امنیتی کشور توانایی جنگ با طالبان را دارند، اما این نیروها به ادامه حمایت بین‌المللی و کمک‌های مالی جهانی نیازمند هستند.

روزنامه واشنگتن‌پست روز جمعه، سی‌و‌یکم ثور، متن مصاحبه محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله را یک‌جا منتشر کرد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان گفته که طالبان نمی‌توانند اراده خود را با زور بالای مردم تحمیل کنند و اگر به خشونت ادامه دهند، به گفته او، با واکنش جدی مردم و نیروهای امنیتی افغان رو به رو خواهند شد.

آقای غنی در مصاحبه تازه‌اش با واشنگتن پست صلح را اولویت افغان‌ها خوانده اما طالبان را متهم کرده که به جنگ ادامه داده و غیر نظامیان را هدف قرار داده‌اند.

اما برعکس طالبان حکومت افغانستان را متهم کرده که در برابر گفت‌وگوهای صلح مانع ایجاد کرده است. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفت که پالیسی‌های حکومت در برابر طالبان باعث عدم پیشرفت در مذاکرات صلح شده‌است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان همچنین در این مصاحبه خود، نقش پاکستان در پیشرفت گفت‌وگوهای صلح را مهم دانسته و تاکید کرده که فشارهای امریکا برای جلوگیری از پشتیبانی اسلام آباد از طالبان بسیار مهم است.

آقای غنی این احتمال را رد کرده که طالبان از راه نظامی افغانستان را تصرف کنند. او گفته است: “نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان می‌توانند بدون حضور سربازان خارجی از خاک و مردم خود حفاظت کنند.”

رئیس جمهوری افغانستان اما در این بخش همکاری مالی جامعه جهانی با دولت این کشور را مهم خوانده است.

در همین حال عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، در مصاحبه با واشنگتن پُست طالبان را بخاطر عدم جدیت در روند صلح و ادامه درگیری‌ها مورد انتقاد قرار داده است. وی گفته است که طالبان قادر به تصرف افغانستان نخواهند شد.

آقای عبدالله هشدار داده که اگر طالبان راه نظامی را در پیش گیرند، زمینه به یک جنگ دیگر فراهم خواهد شد و این به گفته او، یک اشتباه و محاسبه نادرست خواهد بود.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی در پاسخ به این پرسش که طالبان خواهند توانست در دو سال آینده تمام افغانستان را به تصرف خود در آورند گفته است: “این گروه تمام این کشور را تصرف نخواهند توانست. اما ممکن برخی مناطق در غرب افغانستان در کنترول این گروه در آید.”

آقای عبدالله بر راه حل سیاسی بحران کنونی افغانستان تاکید کرده و تفاهمی را مهم خوانده که حقوق تمام افغان‌ها به شمول زنان و دست‌آوردهای اخیر این کشور، در آن مصوون باشد.

رئیس شورای عالی مصالحه در پاسخ به سوالی گفته که طالبان همواره در مورد نظام اسلامی صحبت می‌کنند اما هرگاه “درمورد آزادی بیان و حقوق بشر و حقوق زنان از آن‌ها پرسیده می‌شود، می‌گویند که در چوکات اسلام با آن مشکل ندارند. اما طالبان در مورد همین نظام اسلامی تعریف واضحی بیان نمی‌توانند.”

عبدالله عبدالله با آن که خروج سریع نیروهای امریکایی از افغانستان را بیدار کننده خوانده اما اطمینان داده که نیروهای امنیتی این کشور می‌توانند که از مردم و خاک خود حفاظت کنند.

رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله در مصاحبه با واشنگتن پُست این را نیز افزوده‌اند که طالبان روابط خود با شبکه القاعده را قطع نکرده و هنوز نیز با این شبکه همکاری دارند.

آقایان غنی و عبدالله ادامه این روابط را برای امریکا خطر دانسته‌اند.

به گزارش آزادی، طالبان اما تاکید می‌کنند که پس از توافقنامه صلح دوحه، تمام روابط خود با گروه‌های تروریستی را قطع کرده‌اند.

اما حکومت افغانستان می‌گوید که در دو ماه اخیر، در برخی ساحات تحت تصرف طالبان چندین تن از رهبران مهم شبکه القاعده کشته شده است.

در تازه‌ترین مورد وزارت دفاع افغانستان ادعا می‌کند که یک فرمانده برجسته شبکه القاعده برای شبه هند در ولسوالی گرمسیر هلمند کشته شده است.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در توییتی شام دیروز گفت که ادعای وزارت دفاع مبنی بر کشته شدن فردی مربوط به القاعده در هلمندبی اساس است و آن را رد می‌کنند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق