خبرهای مرتبط

جمع

شهروندان بدخشان: فیض‌آباد حالت نظامی به خود گرفته است

شهروندان بدخشان گفته‌اند که در پی حمله به کاروان...

مجاهد: کشمکش‌ها در ولایت بدخشان حل و فصل گردیده است

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست در بیانیه‌ای اظهار داشت...

وقوع انفجار در بدخشان جان سه تن را گرفت

منابع در ولایت بدخشان روز چهارشنبه از وقوع یک...

حماس غورځنګ د اوربند وړاندیز منلی خو اسراييل مخالفت کوي

حماس غورځنګ په یوه خبرپاڼه کې ویلي، په غزه...

منصور: نزد طالبان تمام شهرنشین‌ها خادمان امریکا استند و باید نابود شوند

حدود یک سال از گفت‌وگوهای صلح مستقیم می‌گذرد. در این مدت هم زلمی‌ خلیل‌زاد و هم بسیاری از رسانه‌های غربی به کرات گفتند که طالبان نسبت به 25 سال گذشته تغییر کرده‌اند. گفتند که طالبان در پی راه حلی سیاسی برای ختم جنگ در افغانستان‌ استند.

همین چند روز پیش نیز خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در جلسه استماعیه کمیته روابط خارجی کنگرس گفت: طالبان دلیلی برای جنگ ندارند و برای اینکه بتوانند هم مشروعیت جهانی داشته باشند و هم از سران‌شان از لست سیاه بیرون شود؛ راه حل را در مذاکره می‌دانند.

خلیل‌زاد گفت: طالبان به پیروزی نظامی نمی‌اندیشند و پیش‌بینی سقوط کابل به دست طالبان نیز نادرست است.

این در حالی است که حفیظ منصور، عضور هیئت مذاکراتی نظام جمهوری در برنامه کاکتوس تلویزیون یک گفت، طالبان نسبت به 25 سال گذشته هیچ تغییری نکرده‌اند و نگاه‌شان به مذاهب، حقوق بشر، حقوق زنان، آزادی بیان و عقیده و … همانند دوران حکومت‌شان است. مصنور در باره روند صلح گفت که طالبان به صلح باور ندارند و می‌خواهند از راه جنگ افغانستان را بگیرند. وی گفت حل معضل افغانستان در شرایط کنونی از طریق گفت‌وگو بسیار شانس کم دارد. «زیاد نمی‌توانیم امیدوار باشیم. آنچه که فهم من است هنوز جانب طالبان به جنگ و پیروزی نظامی باور دارند.» «آماده حل مشکل از طریق گفت‌گو نیستند.» این پیام را هم به رئیس جمهور و هم به مشاور شورای امنیت و هم به داکتر عبدالله و خلیلزاد گفتم. منصور به دولت‌مردان گفته است که بیشتر آماده‌گی دفاع را داشته باشید.

منصور بر علاوه این‌ها از موضع بسیار خطرناک و نگران‌کننده دیگر طالبان نیز خبر داد. او گفت طالبان بر علاوه اینکه پیروزی‌شان را در جنگ می‌بینند؛ در نزد طالبان تمام کسانی که در کابل و شهر‌ها زنده‌گی می‌کنند، حکم یکسان را دارند – «تو گفته نمی‌توانی که من ملای مسجد بودم. تو گفته نمی‌توانی که من در کودکستان کار می‌کردم. من خبرنگار هستم – تمام کسانی که در اینجا (در زیر چتر نظام) کار می‌کنند، این‌ها اجیر امریکا هستند و در خدمت استعمار بوده‌اند. فکرشان همین است و همین طور فکر می‌کننند. و باید همه نابود شوند.» وی با تأکید گفت: «بارها من شنیده‌ام [که طالبان] گفتند، مجاهدین از غلطی‌شان این بود که آمدند در سال 71 همه را عفو عمومی کردند، این باعث هرج و مرج شد، باید با یک‌عده ما تصفیه حساب کنیم. تکرار شد همین گپ، همین‌طور می‌گویند.» مختار لشکری گفت: پس طالبان اگر صلح کنند هم برای تصفیه حساب می‌آیند؛ و منصور با تأیید گفت: «خوب صحبت‌شان همین است.» وی در باره این دیدگاه طالبان گفت: به همین دلیل ما پیوسته در هر جای بودیم ما برای صلح می‌کوشیم اما این شعار صلح‌طلبی و اعزام هیئت‌ها نباید ما را از تدابیر امنیتی و دفاعی غافل سازد. ما تدابیرمان را برای دفاع باید بگیریم. طالبان باید در چند جنگ شکست بخورند تا بدانند که از طریق جنگ موفق نمی‌شوند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق