خبرهای مرتبط

جمع

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

حکومت در تلاش قدرت‌مندشدن و ادامه مذاکرات؛ طالبان: در چنین شرایطی کنار نمی‌آیم

  • نویسنده: سید نوید شجاعی

اکنون که نیروهای خارجی در حال خارج‌شدن از افغانستان است و جنگ‌ها نیز بیش‌تر از پیش شدت یافته است؛ حکومت تلاش می‌کند که هم جنگ و هم گفت‌وگوهای صلح را با هم به پیش ببرد. این در حالی است که حکومت بارها بر توقف جنگ و آتش‌بس دایمی تأکید کرده اما طالبان نپذیرفته است.

دیروز نادر نادری یکی از اعضای هئیت مذاکرتی تیم افغانستان در باره روند صلح با تأکید گفت که نباید انتظار داشت تا مذاکرات با طالبان در ماه‌ها و حتا یک سال دیگر به نتیجه برسند: «یک تعداد ما دوشنبه، سه‌‎شنبه می‌رویم و به تعقیب آن تمام هیئت آنجا خواهند بود. برای جمهوری اسلامی افغانستان تأمین صلح، سرعت بخشیدن به ختم جنگ و ایجاد یک آینده مشترک از اولویت‌های ما است.»

از طرف دیگر اما تأکید طالبان بر ادامه جنگ باعث نگرانی بسیاری از کشورها شده است. بسیاری از کارشناسان نیز گفته‌اند که اگر کمک‌های نظامی، تسلیحاتی و اقتصادی کشورهای حامی قطع شود؛ افغانستان به زودی در چنگ طالبان سقوط خواهد کرد.

چنین نظریاتی در حالی است که ناتو همواره تأکید می‌کند که اعضای این سازمان حتی پس از خروج نیز حمایت‌های آموزشی و اقتصادی‌شان را بر ارتش افغانستان ادامه می‌دهند.

جدیداً ایالات متحده امریکا نیز 3.3 میلیارد دالر را در بودجه نظامی‌اش که برای افغانستان است، تخصیص داده است که افزایش 300 میلیون دالری را در کمک به افغانستان نشان می‌دهد.

از طرف دیگر نیز سفیر افغانستان در مسکو در آستانه خروج نظامیان آمریکایی از کشورش اعلام کرد که دولت کابل برای خرید تسلیحات نظامی از روسیه آماده است.

«سید طیب جواد» سفیر افغانستان در مسکو اعلام کرد که این کشور آماده خرید تسلیحات نظامی از روسیه است و همچنین این امیدواری وجود دارد که مسکو تجهیزات روسی که در اختیار ارتش افغانستان است از جمله بالگردهای ساخت شوروی سابق را تعمیر کند.

وی افزود که افسران افغان از جمله نیروهای وزارت کشور افغانستان در حالی آموزش در روسیه هستند و این همکاری‌ها اقدام خوب دو کشور است.

جواد به «تاس» گفت که امیدوار است روسیه فرصتی را برای افغانستان فراهم کند تا خلبانان و مهندسان مکانیک خود را برای آموزش به این کشور اعزام کند.

وی در ادامه نیز از موضع روسیه برای نپذیرفتن امارت اسلامی و جلوگیری از خروج سران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل تا زمانی که این گروه به تعهداتش پایبند نباشد، استقبال کرد.

این دیپلمات ارشد افغان از روسیه خواست تا از نفوذ خود در منطقه برای ارسال این پیام صریح به طالبان استفاده کند.

پیش از این «الکساندر مانتیتسکی» سفیر سابق روسیه در کابل گفته بود که مسکو آماده بررسی درخواست دولت افغانستان برای ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی به این کشور است.

آمادگی افغانستان برای خرید تسلیحات نظامی از روسیه و ایستاده‌گی در میدان‌های جنگ خشم طالبان را بر انگیخته و به نظر این گروه تا زمانی که دولت کابل در قدرت باشد؛ از صلح خبری نخواهد بود.

گروه طالبان در وب‌سایت‌شان نوشته‌اند که این گروه مسئولیت خود را در روند صلح انجام داده است و باقی‌ماندن دولت کنونی بر مسند قدرت، این کشور را به سوی فاجعه می‌برد.

طالبان با انتشار مطلبی در وبسایت رسمی این گروه نوشت که همزمان با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تلاش‌های دولت این کشور برای باقی‌ماندن در قدرت افزایش یافته است.

این بیانیه افزود: دولت کابل حتی به صراحت سیاسیون و رسانه‌ها را تهدید می‌کند که اگر به نفع طالبان فعالیت کنند با آن‌ها مانند یک تروریست رفتار می‌شود.

طالبان با متهم کردن دولت افغانستان به ترور خبرنگاران و انجام قتل‌های هدفمند در داخل و خارج شهر کابل می‌افزاید که اقدامات کابل تنها برای گسترش قدرت است، قدرتی که به گفته طالبان «کشور را بار دیگر به مسیر ملوک الطوایفی سوق داده است».

این گروه اظهارداشت: بدون شک باقی‌ماندن اداره کابل بر مسند قدرت غیر از اینکه کشور را به سوی فاجعه بکشاند، امید دیگری از آن نیست، بنابر این مجاهدین در چنان شرایطی قادر به کنار آمدن نیستند از نظر شریعت و از نظر مکلفیت دفاع از وطن مجبور هستند مسئولیت شان را ادا نمایند، تا جائیکه سخن از راه صلح و مذاکرات حل می‌شود امارت اسلامی با صداقت و شجاعت كامل در آن سهم گرفته‌است و مسئولیت خود را از هر راه ادا کرده ‌است، اما طرف مقابل به جای استفاده صحیح از این فرصت، از آن استفاده سوء می‌كند و دائماً در مسیر صلح موانع ایجاد می‌كند.

به گفته طالبان، این گروه مسئولیت خود را در روند صلح انجام داده است اما دولت افغانستان به جای استفاده از فرصت به وجود آمده از آن سوء استفاده کرده و در مسیر صلح ایجاد مانع می‌کند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق