خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

تا کابل سقوط نکند؛ نیت طالبان به رئیس جمهور روشن نمی‌شود!

نویسنده: سید نوید شجاعی

اوضاع امنیتی در افغانستان به شدت وخیم شده است. تعداد مناطق تحت کنترول طالبان از دولت بیشتر شده و هر روز ولسوالی‌ها پی هم سقوط می‌کنند. این در حالی است که نیت طالبان هنوز هم برای رئیس جمهور غنی روشن نشده است.

تازه‌ترین یافته‌های «لانگ‌وار ژورنال» از وضعیت امنیتی افغانستان نشان می‌دهد که برای نخستین بار در 20 سال گذشته، مناطق تحت کنترول طالبان از مناطق تحت کنترول دولت بیشتر شده است.

این گزارش درحالی منتشر می‌شود که سقوط سریالی مناطق مختلف افغانستان ادامه دارد و برخی مناطق این کشور نیز بدون درگیری به این گروه واگذار شده است.

این نشریه آمریکایی نوشته که در حال حاضر تنها 92 ولسوالی یا 23 درصد از مجموع ولسوالی‌های افغانستان تحت کنترول دولت قرار دارد.

این درحالی است که 107 ولسوالی یا 27 درصد از مجموع ولسوالی‌های افغانستان تحت کنترول طالبان است و 199 ولسوالی دیگر یا 50 درصد از ولسوالی‌های افغانستان نیز صحنه درگیری طالبان و نیروهای دولتی است.

با این وضعیت آقای غنی در مراسم معرفی نامزد وزیران تازه به وزارت‌های دفاع ملی و امور داخله، می‌گوید که گروه طالبان باید چگونگی آمدن‌شان به قدرت را از طریق این که راه حل سیاسی می‌خواهند یا ادامۀ “دشمنی،” روشن بسازند.

به نظر می‌رسد، تا کابل به دست طالبان سقوط نکند؛ نیت طالبان به رئیس جمهور غنی روشن نمی‌شود.

رییس‌جمهور غنی روز شنبه (۲۹ جوزا) هشدار می‌دهد که اگر طالبان خواستار دشمنی استند؛ با پاسخ جدی رو‌به‌رو می‌شوند. طالبان هر روز پیش‌روی می‌کند و ولسوالی‌ها را یکی پی دیگر سقوط می‌دهد و ده‌ها سرباز را با تمام امکانات دولتی به اسارت می‌گیرد اما رئیس جمهور هنوز نمی‌داند که طالبان خواهان چیست!

غنی در همان مراسم افزود: “طالبان باید انتخاب کنند، آیا می‌خواهید در آینده به اساس یک صلح پایدار و عادلانه به اساس یک راۀ حل سیاسی جز با وقار این ملت باشید یا اینکه دشمن این ملت باشید، اگر دشمنی می‌خواهید، این ملت پاسخ شما را می‌دهد و پاسخ محکم. در این کسی شک نداشته باشد.”

رییس‌جمهور حمله‌های اخیر طالبان بر بخش‌های کشور و هدف قراردادن غیرنظامیان را پرسش برانگیز می‌داند و تأکید دارد که در عقب این خشونت‌ها، دست‌های وجود دارد.

او خطاب به طالبان می‌گوید که چرا تأسیسات عامه، پل و پلچک را آماج حمله‌ها، قرار می‌دهید، چرا با کارگذاری ماین‌ها، زن و کودکان را قربانی انفجارها می‌سازید؟

او می‌افزاید: “چرا ولسوالی‌ها، مکاتب را آتش می‌زنید. آیا جواب این مانند آفتاب روشن نیست؟ برای کسانی دیگر کار می‌کنید؟”

غنی از 20 سال به این‌سو در نهادهای کلیدی افغانستان کار کرده و حدود 7 سال است که حاکم مملکت است اما هنوز هم نمی‌داند که چرا طالبان جنگ می‌کند و می‌کشد و تأسیسات عامه را ویران می‌کند.

همان‌طور که بنون سوان گفت سرنوشت غنی مانند سرنوشت نجیب خواهد شد؛ ترسی بسیاری‌ها نیز همین است. نشود روزی فرا رسد که غنی با تعلل‌هایش پاسخ سوال‌هایش را زمانی دریافت که کابل در کام طالبان بلعیده شود و همه چیز سقوط کند.

«بیل راجیو» سردبیر لانگ‌وار ژورنال در تشریح نقشه وضعیت افغانستان می‌گوید: دولت در بسیاری از ولسوالی‌هایی که در طبقه‌بندی تحت درگیری قرار گرفته تنها مراکز را تحت کنترول دارد، فکر می‌کنم وضعیت نقشه باید بدتر از این باشد.

دو دهه حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان برای این کشور امنیت را به همراه نداشت و حتی پایتخت به شدت محافظت شده افغانستان نیز امن نیست.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق