خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

قارچ سیاه در کنار کرونا؛ جان باختن 92 بیمار کرونایی و ثبت 3 مورد به قارچ سیاه

وزارت صحت‌عامه روز شنبه (12سرطان) اعلام کرد که در 24 ساعت گذشته یک‌هزارو272 تن به ویروس کرونا آلوده و 92 تن دیگر جان‌های‌شان را از دست دادند. با این حال شمار کُل ویروس کرونا از ابتدا تاکنون به 124.757 تن و شمار فوتی‌ها نیز به پنج‌هزارو 199 تن رسیده است.

وزارت  صحت‌عامه هم‌چنین از ثبت سه مورد از بیماری به نام قارچ سیاه خبر داده که دو مورد آن در ولایت کابل و مورد دیگر در ولایت سمنگان شناسایی شده است.

این وزارت اضافه کرد: دو مورد از مبتلایان به قارچ سیاه افرادی استند که بیماری شکر داشته‌اند.

‌وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت‌عامه می‌گوید: «بیماری قارچ سیاه از جمله بیماری‌های نادر در کشور است که در سال‌های اخیر موردی از آن ثبت نشده بود. ویروس کرونا زمینه‌ساز این بیماری است و افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند را دچار می‌سازد. این بیماری ساری نیست و از فردی به دیگر افراد انتقال نمی‌کند. 50 درصد امکان مرگ در قارچ سیاه وجود دارد.»

وحید مجروح در نشستی با حضور نماینده‌گان ادارات صحی در مرکز و ولایت بر چگونگی شیوع بیماری قارچ سیاه، اعراض و علایم، نحوه انتشار، جلوگیری از این بیماری و تداوی آن در کشور تأکید نمود.

آقای مجروح هم‌چنان چند کمیته تخنیکی را در پیوند به چگونگی تداوی بیماران، بلند‌بردن سطح آگاهی مردم و استفاده از امکانات موجود در مراکز توظیف نمود.

مجروح هماهنگی ادارات صحی را در امر مبارزه با این بیماری مهم خوانده و از تمام نهادهای مربوطه خواست تا در راستای جلوگیری از گسترش بیماری قارچ سیاه از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

بیماری قارچ سیاه در حالی شیوع کرده که نخستین واقعه آن چند روز قبل در کابل به ثبت رسید. علایمی مانند تب، سرفه، استفراغ، لکه‌های سیاه روی بینی و دهان و حالت تهوع از علایم شایع این بیماری است و بیش‌تر افرادی که به ویروس کرونا دچار شده‌اند ممکن است به این بیماری مصاب شوند.

  • نویسنده: رفیع‌الله انوری

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق