خبرهای مرتبط

جمع

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

دانشجویان افغان از عدم تمدید روادید تحصیلی هند انتقاد کردند

همزمان با انتقاد دانشجویان هند از عدم تمدید روادید...

روند صلح محور دیدار سیاسیون افغانستان با طالبان در تهران

سید رسول موسوی، مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه ایران در توییتی اعلام کرد که تهران به‌ طور هم‌زمان میزبان 4 هیئت افغانستان است. این هیئت‌ها شامل هیئت سیاسی طالبان و هیئت سیاسی جمهوریت می‌باشند.

وی اظهار داشت که این هیئت‌ها شامل: «هیئت کمیسیون فرهنگی پارلمان افغانستان»، «هیئت عالی‌رُتبه سیاسی طالبان»، «هیئت عالی‌رتبه سیاسی جمهوریت» و «هیئت عالی ناظر بر روند تثبیت هویت اتباع افغانستانی مقیم ایران» است.

یونس قانونی، رهبر هئیت «کریم خرم»، «ارشاد احمدی»، «محمدالله بتاش»، «ظاهر وحدت» و «سلام رحیمی» نیز اعضای هیئت سیاسی هستند که از کابل به تهران رفته‌اند.

هم‌چنین اعضای گروه طالبان به رهبری «شیر محمد عباس استانکزی» معاون سیاسی طالبان، مولوی خیرالله خیرخواه و قاری دین محمد حنیف افرادی استند که به تهران سفر کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان روز چهارشنبه (16 سرطان) به روزنامه دنیا گفت: «هیئت گروه طالبان فعلاً در تهران حضور دارند و هم‌چنان شخصیت‌هایی از کابل این‌جا حضور دارند و با‌ آن‌ها نیز ملاقات صورت گرفته است. موضوعات مهمی مانند امنیت در افغانستان، پروسه صلح، موضوعات مشترک با کشور ایران مانند مسایل سرحدی و مشکلات مهاجرین افغان در ایران بحث صورت گرفته است.»

محمد نعیم وردک، یکی دیگر از سخنگویان گروه طالبان در صفحه توییتر خود اظهار کرده است: «هیئت بلند رتبه گروه طالبان به سرپرستی «شیر محمد عباس ستانکزی» و شخصیت‌های افغانی، به دعوت رسمی کشور ایران به آن‌جا رفته. قرار است تا درمورد وضعیت فعلی کشور و حل مشکلات از طریق گفت‌و‌گوها تبادل نظر و بحث صورت بگیرد.»

تا به حال حکومت افغانستان درباره سفر سیاسیون افغانستان به کشور ایران واکنش نشان نداده است.

نشست هئیت سیاسی طالبان با سیاسیون یا هیئت جمهوریت به میزبانی کشور ایران و سخنرانی جواد ظریف، وزیر خارجه این کشور آغاز شد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در افتتاحیه این نشست گفت که امروز مردم و رهبران سیاسی افغانستان باید برای آینده کشورشان تصمیمات دشوار اتخاذ نمایند.

ظریف علاوه کرد که بازگشت به میز گفت‌و‌گوهای بین‌الافغانی و تعهد به راه‌کارهای سیاسی بهترین انتخاب از سوی رهبران و جریان‌های سیاسی افغانستان است. او گفت که ایران در زمینه‌های تسریع روند گفت‌و‌گوها، حل موارد اختلافی و سایر موارد تا حد توان کمک خواهد کرد.

رسانه‌های هندی هم‌چنان گزارش داده‌اند که «سابرامانیام جایشانکار»، وزیر خارجه هند نیز روز چهارشنبه وارد ایران شده و قرار است درباره بحران کنونی افغانستان و موضوع صلح با وزیر خارجه ایران دیدار نماید.

با این حال «عبدالستار حسینی»، نماینده مردم فراه در مجلس نماینده‌گان چندی قبل فاش کرد که جنگ طالب در افغانستان جنگی است که توسط آی‌اس‌آی و سپاه پاسداران ایران هدایت می‌شود. او ایران را به حمایت از گروه طالبان متهم نمود و افزود شواهدی در دست است که سربازان ایرانی وارد خاک افغانستان شده و به طالبان سلاح و مهمات کمک می‌کردند.

ایران بارها از سوی مقامات افغان به حمایت مالی و نظامی گروه طالبان متهم شده است اما مقام‌های ایرانی این موضوع را انکار کرده‌اند.

این در حالی است که گفت‌و‌گوهای بین‌الافغانی در دوحه قطر از چندی به این سو متوقف شده و شدت جنگ در کشور افزایش یافته است. حمله طالبان به صورت گروهی باعث سقوط ولسوالی‌های زیادی در کشور شده که در نتیجه سناریوی سقوط ولسوالی‌ها و بازپس‌گیری آن توسط نیروهای امنیتی کشور ادامه داشته که در پی آن علاوه بر زیان‌های مالی و جانی، مردم زیادی را آواره شده‌اند.

  • نویسنده: رفیع‌الله انوری

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق