خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

آیا طالبان حاضر به مصالحه می‌شود؟

  • میرویس یوسفی

هیئتی از افغانستان به دوحه رفته است تا با طالبان در باره چگونگی رسیدن به صلح گفت‌وگو کنند. در این گفت‌وگوها برعلاوه امریکا و سازمان ملل کشورهای منطقه تحت نام «ترویکای پیشرفته) نیز حضور خواهند داشت.

به گفته رسانه‌ها خلیل‌زاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان قرار است طالبان را تشویق کند که از حملات‌شان دست بردارند. همچنین به گفته سخن‌گوی شورای عالی مصالحه افغانستان نیز تلاش می‌کند تا پیام‌شان را به جهانیان برساند.

اکنون سوال این است که آیا طالبان با وجود پیشرفت‌های چشم‌گیری که داشته‌اند؛ حاضر به مصالحه می‌شوند؟

بعید به نظر می‌رسد که اکنون طالبان (با وجود پیشرفت‌های سریعی که در میدان جنگ داشته‌اند) حاضر به مصالحه شوند.

طالبان با به دست‌آوردن ساحات زیاد اکنون طرح پیشروی به سوی کابل را دارند و به گزارش العربه فارسی این گروه پیشنهاد امریکا برای تشکیل دولت موقت در افغانستان را نیز رد کرده‌اند.

گروه طالبان ضمن تایید پیشروی به سوی شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ با پیشنهاد ایالات متحده برای تشکیل دولت موقت در افغانستان مخالفت کرد.

این گروه ضمن اعلام به کنترول درآوردن چندین مرکز ولایت در افغانستان دوشنبه، 9 اوت، تهدید کرد که به سوی کابل، پایتخت افغانستان پیشروی خواهد کرد.

طالبان همچنین تاکید کرد که در رویارویی با نیروهای دولتی افغان در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ و شهرهای بزرگ شمال افغانستان پیشروی‌هایی حاصل کرده است و در این راستا مخالفت خود را با پیشنهاد امریکا برای تشکیل دولتی موقت در افغانستان اعلام کرد.

در حالی که ارتش و نیروهای دولتی افغان در جنوب تحت پوشش حملات هوایی پیروزی‌هایی را کسب کرده‌اند، گروه طالبان اما به حملات و پیشروی‌های خود در شمال افغانستان ادامه داده و تاکنون 6 مرکز ولایت را به تصرف خود درآورده است.

امریکا شامگاه شنبه با بمب‌افکن‌های B-52 مواضع طالبان را در اطراف شهرهای قندهار، هرات و هلمند هدف قرار داده بود و در سایه نیروهای دولتی افغان در مقابل حملات طالبان مقاومت کنند.

از سویی یک مقام مسئول در پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» در گفتگو با خبرگزاری «رویترز» ضمن اشاره به ادامه خروج نیروهای ناتو از افغانستان، گفت: «جنگ در افغانستان را حل نظامی ندارد و طالبان باید بفهمند چنانچه با روند سیاسی مخالفت کنند و با قدرت برای به کنترول گرفتن کشور تلاش کنند، جامعه بین‌المللی مطلقا آنها را به رسمیت نخواهد شناخت. باید حملات‌شان را متوقف کنند و با حسن نیت به مذاکرات صلح بپیوندند.»

از سویی شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان اتهامات مقامات افغان علیه کشورش مبنی بر دخالت در امور افغانستان را رد کرد.

قریشی ضمن انتقاد از مخالفت هند با حضور پاکستان در نشست اخیر بین‌المللی درباره افغانستان، با ابراز نگرانی درباره وخامت اوضاع در این کشور از رهبران افغان خواست تا فرصت را غنیمت شمرده و به گفت‌وگو بنشینند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق