خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

پاکستان برای عبور محمولۀ کمکی هند از این کشور شرط گذاشت

روزنامه دنیا: مقامات پاکستانی پس از صدور مجوز برای ارسال محمولۀ کمکی هند به افغانستان چندین شرط را مطرح کردند.

هندوستان تایمز گزارش داده که استفاده از کامیون‌های پاکستانی و پرداخت هزینۀ انتقال، شروط اسلام‌آباد برای عبور محمولۀ کمکی 50 هزار تُنی گندم است.

طبق این گزارش، اما مقامات هند استفاده از کامیون‌های افغانستان و عدم وضع هزینه انتقال برای کمک‌های بشردوستانه را خواستار شدند.

این در حال است که پیش از این عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان اجازه انتقال گندم اهدایی هند به افغانستان از طریق خاک این کشور را صادر کرده بود.

به نوشته داوون، نخست‌وزیر پاکستان با شرکت در نشست کمیته هماهنگی افغانستان چندین دستور از جمله کمک ۵ میلیارد روپیه از سوی اسلام‌آباد به افغانستان و همچنین اجازه انتقال گندم اهدایی هند از طریق خاک این کشور را صادر کرد.

عمران خان در این نشست گفته بود: اسلام‌آباد بازگشت بیماران افغان از هند را تسهیل و تعرفه کالاهای افغانستان به پاکستان را نیز کاهش خواهد داد.

پیش از این، نشریه هندی «ایندیا اکسپرس» به نقل از مقامات این کشور نوشته بود که هند پیشنهاد انتقال محموله گندم‌های اهدایی به افغانستان از طریق پاکستان را ماه گذشته با اسلام‌آباد در میان گذاشته بود اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

این نشریه افزوده بود که پاکستان هنوز به انتقال محموله اهدایی گندم از طریق خاکش مخالفت نکرده است اما دهلی امیدوار است پاسخی فوری دریافت کند تا هرچه زودتر جریان انتقال کمک‌ها را آغاز نماید.

مقامات هندی همچنین می‌گویند که ارسال هوایی این محموله کار دشواری است و به همین دلیل با پاکستان تماس گرفته‌اند. از سوی دیگر پاکستان از ماه گذشته در حال بررسی درخواست هند است.

بیشتر بخوانید:

پاکستان اجازه انتقال 50 هزار تُن گندم کمک‌شده توسط هند به افغانستان را نداده است

تمایل هندوستان برای از سرگیری فعالیتش در افغانستان

خینۀ پس از عید؛ آمریکا حالا از شیوۀ تخلیه افغان‌ها ناراضی است

با این حال، سازمان ملل گفته است که افغانستان با بدترین بحران انسانی مواجه است.

«عبدالله‌الدرداری» نماینده برنامه پیشرفت و توسعه سازمان ملل در افغانستان در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌بی‌سی» گفت: «حدود ۲۳ میلیون نفر (در افغانستان) نیاز مبرم به غذا دارند، اقتصاد ۲۰ میلیارد دالری کنونی آن ممکن است تا ۴ میلیارد دالر یا بیش‌تر نزول یابد و ۹۷ درصد از جمعیت ۳۸ میلیونی در خطر بحران اقتصادی قرار دارند.»

روزنامه دنیا: مقامات پاکستانی پس از صدور مجوز برای ارسال محمولۀ کمکی هند به افغانستان چندین شرط را مطرح کردند.
با وجود این‌که پاکستان اجازۀ محمولۀ کمکی گندم هندوستان را به افغانستان نمی‌دهد، اما این کشور به بحران اقتصادی دچار شده است.

وی با بیان اینکه افغانستان احتمالاً با بدترین فاجعه انسانی که تا به حال دیده‌ایم مواجه است، توضیح داد: «ما هرگز شوک اقتصادی به این بزرگی را ندیده‌ایم و هرگز شاهد بحران انسانی به این بزرگی نبوده‌ایم. تامین مالی برای بحران انسانی و خدمات ضروری برای حفظ زنده‌گی و معیشت در این کشور بسیار مهم است.»

این در حالی است که بعد از حاکمیت امارت اسلامی در افغانستان، تاکنون جامعۀ جهانی این دولت را به رسمیت نمی‌شناسد و بیش از 10 میلیارد دالر از ذخایر ارزی این کشور به وسیلۀ بانک جهانی مسدود شده است.

در همین حال، بسیاری از مردم در کشور وظایف‌شان را از دست داده‌اند و فعالیت بیشترینۀ ادارات و موسسات دولتی و خصوصی متوقف شده است.

لینک کوتاه خبر:

https://dunia.af/?p=8353

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق