خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

کلیسای غوطه‌ور ایزنیک؛ کلیسایی که زیر آب قرار دارد

کلیسای غوطه‌ور ایزنیک یکی از مهم‌ترین اکتشافات سال 2014 محسوب می‌شود که زیر آب‌های دریای ایزنیک در ترکیه قرار گرفته است.

یکی از 10 کشف مهم سال 2014، کشف کلیسایی غوطه ور در دریای ایزنیک ترکیه بود که به نام کلیسای سنت نئو فیتوس شناخته می‌شود.

شهر باستانی نیقیه که امروزه در ایزنیک قرار دارد، فقط 160 کیلومتر با استانبول فاصله دارد. سواحل ایزنیک یکی از سواحل شناخته شده ترکیه محسوب می‌شود.

 دریای ایزنیک در جنوب شرقی مارمارا و در مرز ولایت بورسا قرار گرفته و پنجمین دریای بزرگ ترکیه و بزرگترین دریای منطقه مارمارا محسوب می‌شود.

این دریا مهم‌ترین منبع آب شیرین ترکیه است که علاوه بر مصرف روزانه برای آبیاری زمین‌ها و ماهی‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اطراف دریا با مزارع دهقانی و باغ‌های زیتون احاطه شده است و عمیق‌ترین نقطۀ دریا، 84 متر عمق دارد.

در سال 2014 در یک عملیات عسکبرداری هوایی، به طور تصادفی کلیسای پنهان در آب دریای ایزنیک کشف شد و خیلی زود تبدیل به یکی از 10 کشف برتر سال 2014 گردید.

کلیسای سنت نئو فیتوس، کلیسای پنهان زیر آب ایزنیک در عمق 3 متری زیر آب قرار گرفته است که 48 متر از ساحل دریای فاصله دارد. به زودی قرار است درهای این کلیسا به عنوان یک موزیم زیر آبی به روی بازدیدکننده‌گان گشوده شود.

بررسی‌های باستان شناسی نشان می‌دهد که زمان ساخت کلیسا سال 390 میلادی بوده است. این کلیسا برای بزرگ‌داشت نئوفیتوس، یکی از موثرترین افراد کلیسای قبرس در سال 303 میلادی بنا شده است.

تاریخچه کلیسای غوطه ور ایزنیک

دربارۀ کلیسای سنت نئو فیتوس که بیشتر به نام کلیسان پنهان در آب معروف شده است، تاریخچه مختصری در دست است.

در سال 313 میلادی، دین مسیحیت توسط امپراتوی روم آزاد اعلام شد. قبل از این تاریخ سربازی رومی به نام نئوفیتوس در سواحل دریای ایزنیک کشته می‌شود و بعد از اعلام آزادی دین مسیحیت، دوستداران و طرفداران او کلیسایی را در کنار دریا برای بزرگداشت او می‌سازند، ولی این کلیسا بعد از زلزلۀ بزرگی در سال 740 میلادی به اعماق دریای فرو رفته و به فراموشی سپرده می شود، تا این که دوباره در سال 2010 کشف می‌گردد.

گروهی دیگر از مورخان بر این عقیده ‌اند که این کلیسا روی معبد پگانی آپولو، خدای خورشید یونان باستان بنا شده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق