خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

ادارۀ امر به‌ معروف خطاب به محتسبین در هرات: در امورات شخصی مردم مداخله نکنید

رئیس امر ‌به ‌معروف و‌نهی‌از‌منکر حکومت سرپرست در ولایت هرات، برای نخستین بار به محتسبین این اداره دستور داده است که در کار‌های شخصی مردم این ولایت دخالت نکنند.

این مقام محلی حکومت سرپرست گفته است کارمندان این اداره نمی‌توانند موبایل‌ها، خانه‌‌ها و موترهای مردم را بازرسی کنند.

پیش‌ از‌ این در دو سال گذشته، باشندگان هرات هم‌واره از چه‌گونگی برخوردهای محتسبین اداره‌ی امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر حکومت سرپرست در این ولایت، شکایت داشته‌اند.

تصویرهایی که شش‌ماه‌پیش گرفته شده‌ است، نشان می‌دهد که محتسبین امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر حکومت سرپرست در ولایت هرات، وارد دکان‌های لباس‌فروشی می‌شوند و سرِ «مانکن»‌ها را قطع می‌کنند. کاری که واکنش‌های گسترده‌‌ای را به هم‌راه داشت.

و اما حالا، مسئولان این ریاست می‌گویند که هیچ محتسبی از اداره امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر این ولایت، حق بازرسی مبایل‌ها، خانه‌ها و موترهای باشندگان این ولایت را ندارد.

عزیزالرحمن مهاجر، رئیس اداره‌ی امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر حکومت سرپرست در هرات می‌گوید: «جای که منکرات باشد و یک شخص راپور دهد، آن‌جا هم ما به محتسبین خود گفتیم که طبق اصول محولۀ خود، به خانۀ کسی نروند. به مجلس و مهمان‌خانه‌ی کسی داخل نشوند. البته از کدام منکری که معلوم و مشهود باشد جلوگیری کنند. شرایط و اصول هم همین است که تفتیش و تجسس در برابر یک منکر نباید شود.»

هر چند پیش‌ازاین باشندگان هرات گفته‌اند که کارمندان امر‌به‌معروف و‌ نهی‌از‌منکر، موبایل‌ها و موترهای آنان را بازرسی می‌کنند، اما اکنون رئیس این اداره از محتسبان خواسته است که نباید به چنین بازرسی‌هایی ادامه بدهند.

حضرت‌الله یکی از محتسبان می‌گوید: «آن‌چه را که آنان گفتند، ما مطالعه می‌کنیم و به محتسبین می‌گوییم. انشاالله در اجراهای خود عملی می‌کنیم.»

حفیظ الله یکی دیگر از محتسبان می‌گوید: «با حلم و بُرده‌باری هم‌راه با مردم خود رفتار کنیم و هیچ وقت از خشونت و درشت‌گویی کار نگیریم. هیچ‌وقت حرکات خشنی هم‌راه مردم خود نداشته باشیم و با بسیار حلم و بُرده‌باری به هم‌راه آنان برخورد کرده و آنان را دعوت کنیم.»

با حاکمیت مجدد حکومت سرپرست در افغانستان، ریاست امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر حکومت سرپرست در هرات، دستور داد که شنیدن موسیقی در خانه‌ها و موترها ممنوع است.

باشندگان هرات می‌گویند که حکومت سرپرست حتی نواختن «دف» -که مخالفتی هم با شریعت ندارد- در عروسی‌های آنان را ممنوع کردند.

از طرفی خیاطی‌های مردانه از دوختن لباس‌های زنانه منع شده‌اند.

هم‌چنان بارها موبایل‌ها و موترهای باشندگان این ولایت از سوی کارمندان ریاست امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر حکومت سرپرست بازرسی شده‌اند.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق