خبرهای مرتبط

جمع

چالش‌های حقوق بشری در افغانستان؛ محور بحث شوارای عالی حقوق بشر ملل متحد

شورای عالی حقوق ‌بشر ملل متحد روز دوشنبه وضعیت...

افغانستان او پاکستان کې د ګوزڼ ضد واکسيناسیون پيل شوی

په افغانستان کې نن (دوشنبې) ماشومانو ته د ګوزڼ...

مجاهد: حکومت افغانستان فراگیر است

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست در واکنش به...

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

شورای امنیت دربارۀ تمدید مأموریت یوناما در افغانستان تصمیم می‌گیرد

شورای امنیت امروز درحالی برای تمدید مأموریت یوناما رأی‌ می‌گیرد که چگونگی فعالیت این نهاد در سایۀ پیشنهاد تعیین نمایندۀ ویژه، سبب تقابل اعضای شورا شده است.

شورای امنیت سازمان ملل امروز(جمعه، 25 حوت) پیش‌نویس قطعنامه تمدید مأموریت هیئت معاونت این سازمان در کابل (یوناما) را به رأی‌گیری می‌گذارد.

مأموریت یوناما که سال گذشته تمدید شده بود، قرار است فردا (شنبه، 26 حوت) به اتمام برسد.

طبق گزارش شورای امنیت از جریان جلسه‌های حاشیه‌ای درباره تمدید مأموریت یوناما، اختلافاتی درباره متن این پیش‌نویس وجود دارد، اما بیشتر اعضا درباره آن توافق دارند.

امریکا، انگلستان و فرانسه بر افزودن متنی درباره حقوق بشر، به‌ویژه زنان و دختران در این قطعنامه تأکید کردند، درحالی‌که چین و روسیه به این پیش‌نویس ایراد گرفتند و به تغییر چرخه گزارش‌دهی یوناما هر سه ماه یک‌ بار، نیاز افغانستان به کمک‌های بشردوستانه، وضعیت اقتصادی و دارایی‌های مسدود شده این کشور پرداختند.

پیش‌نویس ارائه شده توسط جاپان بر تغییر وظایف و اولویت‌های یوناما تأکید ندارد و حاوی حمایت کامل شورا از «رزا اوتنبایوا» نماینده ویژه دبیرکل این سازمان در امور افغانستان و کار این نهاد در کابل است و آن را حیاتی می‌داند.

اگر پیش‌نویس ارائه شده توسط جاپان در شورای امنیت رأی بیاورد، قرار است مأموریت یوناما برای یک سال دیگر تا 17 مارچ 2025 تمدید شود.

شورای امنیت سازمان ملل امروز درحالی تا ساعاتی دیگر برای تمدید مأموریت یوناما رأی‌گیری می‌کند که به گفته کارشناسان تقابل برای چگونگی استمرار فعالیت این نهاد بالا است و هنوز توافقی بین همه اعضا دراین‌باره وجود ندارد.

از طرف دیگر حکومت سرپرست نیز با محدود خواندن نقش مثبت یوناما می‌گوید این نهاد واقعیت‌ها و پیشرفت‌هایی که در افغانستان صورت گرفته را به‌درستی در سازمان ملل انعکاس نداده و تمرکز آن بر چند موضوع منفی است که از آن مسائل برای تبلیغات علیه کابل استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق