خبرهای مرتبط

جمع

چین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش معادن افغانستان شد

سفیر حکومت طالبان در پکن اظهار داشت چینی‌ها خواستار...

تمدید ۲ ماهۀ کارت پی‌.او‌.آر پناه‌جویان افغان در پاکستان

پاکستان اعتبار کارت اثبات ثبت نام (پی‌.او‌.آر) پناه‌جویان افغان...

جنرال مکنزی: با حفظ نیروها در افغانستان، در امنیت بودیم

فرماندۀ پیشین ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد...

خيبر پښتونخوا: ورښتونو کې د ماشومانو په ګډون ۸ تنه مړه شوي

پاکستاني چارواکي وايي په خیبر پښتونخوا ایالت کې د...

واکنش‌های چهره‌های سیاسی افغان در رابطه با حملات هوایی پاکستان بر خاک افغانستان

حملات هوایی ارتش پاکستان بر بخش‌هایی از ولایت‌های پکتیکا و خوست با واکنش‌های شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان مواجه شده است.

این حملات که حوالی ساعت ۳:۰۰ بامداد امروز (دوشنبه، ۲۸ حوت) انجام شده است، براساس آماری که حکومت سرپرست اعلام کرده، منجر به کشته‌شدن سه زن و سه کودک در پکتیکا و سه زن در خوست شده است.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور نیز در ایکس نوشته است که این حملات را محکوم می‌کند و آن را نقض آشکار تمامیت ارضی افغانستان و موازین بین‌المللی می‌داند.

آقای کرزی گفته است که چنین حملاتی را به زیان روابط دو کشور می‌داند و تغییر در پالیسی اسلام‌آباد و ایجاد رابطه‌ی متمدنانه بر پایه‌ی مناسبات نیک همسایگی با افغانستان را به نفع هردو کشور و عامل تأمین صلح و ثبات در منطقه می‌داند.

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی دائم افغانستان در سازمان ملل متحد در واکنش به این حملات گفته است که این حملات به هر بهانه‌ای که باشد، نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تمامیت ارضی و حاکمیت افغانستان است.

آقای فایق با نشر پستی در ایکس نوشته است که این حملات را به‌شدت محکوم می‌کند.

او افزوده است: «کشتن زنان و کودکان افغان غیرقابل قبول است و هیچ‌گونه تهدید امنیتی را توجیه نمی‌کند.»

محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه‌ی حکومت پیشین نیز گفته است که این حملات نقض موازین بین‌المللی و «تجاوز صریح به حاکمیت ملی» افغا‌نستان است.

او افزوده است: «این حملات، که منجر به کشته و زخمی‌شدن مردم معصوم شده، نفرت‌انگیز بوده و باعث بی‌ثباتی جدی می‌گردد.»

آقای اتمر در بخشی از اعلامیه‌ی خود گفته است: «با توجه به تجارب تلخ دهه‌های گذشته، اردوی پاکستان باید این خردمندی را از خود نشان دهد که مؤثرترین راه مبارزه با تروریسم و بی‌ثباتی در منطقه دست کشیدن از حمایت آن است؛ حمایتی را که اردوی پاکستان در دهه‌های گذشته برخلاف خواست و هشدارهای افغانستان و جامعه‌ی جهانی پیوسته و با خیره‌‌سری ادامه داد.»

وزیر خارجه‌ی حکومت پیشین کشور همچنین گفته‌ است که «طالبان» باید بدانند بدون اتحاد و اتفاق و مشارکت ملی مردم افغانستان دفاع اطمینان‌بخشی از کشور میسر نخواهد بود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی امارت اسلامیی نیز با نشر اعلامیه‌ای، این حملات را ناسنجیده و تجاوز به حریم افغانستان دانسته است.

آقای مجاهد گفته است فردی به‌نام عبدالله‌ شاه که طرف پاکستانی مدعی است در این حملات هدف قرار گرفته، در پاکستان است.

وزارت خارجه‌ی امارت اسلامی نیز در واکنش به این حملات، عبیدالرحمان نظامانی، سرپرست سفارت پاکستان در کابل را احضار کرد و اعتراض رسمی خود را به او سپرد.

اما وزارت خارجه‌ی پاکستان با نشر اعلامیه‌‌ای گفته است که هدف از این حملات مواضع اعضای گروه حافظ ‌گل بهادر در خاک افغانستان بوده است.

این وزارت گفته است که اعضای این گروه و تحریک طالبان پاکستان مسئول صدها حمله‌ی تروریستی و کشتن صدها غیرنظامی و نظامی در پاکستان است.

وزارت خارجه‌ی پاکستان گفت که آنان بارها از حکومت سرپرست افغانستان خواسته‌اند که به اعضای تحریک طالبان پاکستان پناهگاه امن ندهند و رهبران این گروه را به آن کشور تسلیم کنند.

این وزارت گفته است که با این‌حال برخی از عناصر در میان «صاحبان قدرت» در افغانستان به‌طور فعال از تی‌تی‌پی حمایت می‌کنند و از این گروه به‌عنوان یک گروه نیابتی علیه پاکستان استفاده می‌کنند.

پاکستان پیش از این نیز شماری از مناطق مرزی افغانستان را بمباران کرده و ادعا کرده بود که در این مناطق اعضای تی‌تی‌پی را هدف قرار داده است.

اشتراک گذاری

Dunia
Duniahttp://dunia.af/
روزنامه دنیا، انعکاس‌دهندۀ حقایق